[]
[] [firmabil.no] []

Mini-Passat eller Maxi-Golf?


Terje Ringen - BilNorge.no



Volkswagen Europa-lanserer neste generasjon Jetta. Den blir et godt alternativ for de som klarer seg med litt mindre plass enn den store, nye Passaten tilbyr.

I Nord-Amerika har Jetta i en årrekke vært den mest solgte europeer. Derfor var det også det kontinentet som var først ute med den nye modellen - allerede i januar. Men nå følger Europa etter. Bilen får kort vei til det amerikanske markedet, for den skal produseres ved Volkswagen-anlegget i Puebla, Mexico.

 

Felles navn
Jetta har vært navnet i USA så lenge Golf-sedanen har eksistert, men i Europa har den også båret navn som Vento og, nå sist, Bora. Til sammen er disse modellene solgt i et antall av 6,5 millioner eksemplarer. Den nye modellen, femte generasjon, skal bære Jetta-navnet på alle kontinenter.

Fronten er moderne Volkswagen slik vi kjenner den fra nye Passat og Golf GTI med en utpreget V-form. Bakparten har som Passat og Golf Plus fått lykter med LED-teknologi.

Bilen har vokst i alle retninger sammenlignet med Bora og måler nå 4,55 meter i lengden (+ 17,8cm), 1,78 i bredden (+ 4,6cm) og 1,46 i høyden (+ 1,3cm). Akselavstanden er strukket med 6,5cm til 2,58 meter.

 

Pakkesel
Som et resultat er innvendige mål også blitt rausere. Baksetepassasjerene nyter godt av 5 centimeter mer benplass og 2,4cm mer luft over hodet. Bagasjerommet er økt med 72 liter og rommer nå hele 527 liter! I tillegg, når du trenger enda mer plass, kan baksetet legges ned i forholdet 1 til 3.

Utstyrsnivået i Jetta blir høyt, og på listen over standard utstyr står blant annet halvautomatisk klimaanlegg (Climatic), ESP, 6 kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, elektromekanisk servostyring, elektriske vindusheiser, fjernstyrt sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede speil og 16-tommers felger med 205-dekk.

 

Valgmuligheter
Jetta skal leveres i tre forskjellige utstyrsnivåer, Trendline, Comfortline og Sportline og tilbys med 7 alternative motorer. Innstegsmodellen, Trendline med en 1,6-liter på 102hk, får i Tyskland en pris på 18.950 euro, 350 euro mindre enn en tilsvarende utstyrt Bora koster i dag.

Motorene er velkjente i VW-familien. Minste alternativ er 1,6-literen med 102hk. Som alternative bensinvarianter tilbys 1,6FSI med 115hk, 2,0FSI med 150hk og 2,0TFSI med 200hk. Tre dieselvarianter står på programmet, 1,9TDI med 105hk samt 2-litere på henholdsvis 140 og 170hk.

TDI- og TFSI-motorene kan mot pristillegg leveres med DSG gearkasse mens 6-trinns automatkasse kan leveres i 1,6/102hk og 2,0/150hk. Fra høsten 2005 kan dieselmotorene også leveres med partikkelfilter.

 

Til Norge i høst
Jetta kommer til Norge i september, og Harald A. Møller forventer å selge drøyt 300 biler inneværende år. Info-direktør Paul Hegna tror ikke nye Jetta vil gå ut over salget av andre VW-modeller, men mener den vil fylle gapet mellom Golf og Passat.

”Den er sporslig og leken som en Golf, og nesten like praktisk som en Passat,” kommenterer Hegna.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: