Mini-Passat eller Maxi-Golf?
Volkswagen Europa-lanserer neste generasjon Jetta. Den blir et godt alternativ for de som klarer seg med litt mindre plass enn den store, nye Passaten tilbyr. I Nord-Amerika har Jetta i en årrekke vært den mest solgte europeer. Derfor var det også det kontinentet som var først ute med den nye modellen - allerede i januar. Men nå følger Europa etter. Bilen får kort vei til det amerikanske markedet, for den skal produseres ved Volkswagen-anlegget i Puebla, Mexico.
Felles navn Fronten er moderne Volkswagen slik vi kjenner den fra nye Passat og Golf GTI med en utpreget V-form. Bakparten har som Passat og Golf Plus fått lykter med LED-teknologi. Bilen har vokst i alle retninger sammenlignet med Bora og måler nå 4,55 meter i lengden (+ 17,8cm), 1,78 i bredden (+ 4,6cm) og 1,46 i høyden (+ 1,3cm). Akselavstanden er strukket med 6,5cm til 2,58 meter.
Pakkesel Utstyrsnivået i Jetta blir høyt, og på listen over standard utstyr står blant annet halvautomatisk klimaanlegg (Climatic), ESP, 6 kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, elektromekanisk servostyring, elektriske vindusheiser, fjernstyrt sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede speil og 16-tommers felger med 205-dekk.
Valgmuligheter Motorene er velkjente i VW-familien. Minste alternativ er 1,6-literen med 102hk. Som alternative bensinvarianter tilbys 1,6FSI med 115hk, 2,0FSI med 150hk og 2,0TFSI med 200hk. Tre dieselvarianter står på programmet, 1,9TDI med 105hk samt 2-litere på henholdsvis 140 og 170hk. TDI- og TFSI-motorene kan mot pristillegg leveres med DSG gearkasse mens 6-trinns automatkasse kan leveres i 1,6/102hk og 2,0/150hk. Fra høsten 2005 kan dieselmotorene også leveres med partikkelfilter.
Til Norge i høst ”Den er sporslig og leken som en Golf, og nesten like praktisk som en Passat,” kommenterer Hegna. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |