[]
[] [firmabil.no] []

Ikke bare bare-bare blant bildelprodusentene


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Høye stålpriser sved hardt for bildelprodusentene både i fjor og utpå nyåret. Selv om Europa greide seg bedre enn USA, hadde ingen av dem noen omsetningsfremgang i 2004.

Bosch kom seg i fjor forbi Delphi som verdens største leverandør til bilindustrien, men begynte året uheldig med kvalitetsproblemer på dieselpumper til VW og Mercedes-Benz, noe som førte til periodisk produksjonsstans av sistnevntes CDI-motorer.

Nå viste det seg at det ikke var fullt så enkelt å kjøre astronomiske erstatningskrav mot underleverandøren, ryktene har i hvert fall sagt at DaimlerChrysler selv bidro til problemene ved å pushe fram en pumpetype som ennå ikke var produksjonsklar – men partene skal siden ha funnet en minnelig løsning. Og Bosch har uansett en bånnsolid bånnlinje.

 

Vanskelig hos Delphi
 skal det heller ikke stå så verst til med Delphi Corp, som sprang ut fra GM rett før millenniumskiftet. Omsetningsutviklingen betegnes derimot som nesten katastrofal, grunnet svikt i amerikansk bilproduksjon fikk Delphi røde tall i flere av fjorårets kvartaler.

Det betyr på ingen måte at de vil legge seg ned for å dø; i mai i år gikk de for eksempel i en strategisk allianse med belgiske Bosal på leveranse av eksossystemer til bilfabrikkene. Samme måned skrev de kontrakt med GM om leveranse av StabiliTrak (Delphis svar på ESP). Men Delphi har likevel snakket om oppsigelser.

 

Konkurs hos Tower
Tower Automotive, som har produsert litt av hvert for bilindustrien, gikk derimot fra en omsetning på 11 milliarder kroner i 2003 til konkurs for sin USA-avdeling i fjor, hovedsakelig grunnet stålprisene, selv om Tower riktignok fortsetter i andre land og verdensdeler.

Federal-Mogul, som er store på bl.a. filtere og bremsebelegg, har bl.a. ved hjelp av ny toppsjef (fra Iveco og Delphi) begynt å få fart på seg igjen etter et par tunge år. ArvinMeteor med sine eksos- støtdemper- og batteriprodukter fikk også blø av stålprisene i fjor, og har ikke hatt det særlig mer lystelig senere.

 

Hjemlengsel
Visteon sprang ut fra Ford slik Delphi gjorde fra GM, men for å produsere kjølesystemer, elektronikk, moduler, navigasjon og bilunderholdning. Deres økonomiske utvikling i 2004 førte til at de nå vil hjem til onkel Ford igjen, selv om heller ikke han er så rik som før.

Verken Tenneco Automotive (eksos og støtdempere) eller TRW (kollisjonsputer, setebelter) hadde noen hyggelig utvikling i fjor, og ingen av dem regner med å overfore sparegrisene sine i år heller.

 

Selv overskuddet til det franske Valeo-konsernet (med elektronikk som spesialitet) falt med 17,1 % i fjor. Da endte de likevel 1,2 milliarder kroner i pluss, så det blir fortsatt litt vanskelig å synes synd på dem.

Best utvikling har – litt overraskende - det amerikanske transmisjonsselskapet BorgWarner hatt. Fra 2003 til 2004 steg omsetningen deres fra 20,1 til 26,1 milliarder kroner og i 2005 venter de en ytterligere stigning på 8 – 10 prosent, med stigende overskudd.

I fjor høst overtok BorgWarner dessuten en rekke aksjer i den tyske slitedelsprodusenten Beru, der amerikanerne nå eier nærmere 60 prosent.

Slitedeler er tema i MotorBransjens mai-utgave.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: