Manga på fransk
LANSERING: Jeg tror de av dere som leser japanske tegneserier er enig i at Toyota Aygo likner litt på den typiske storøyde, ikke-pornografiske Manga-berta. Nå har vi kjørt den første franske utgaven av henne også. Som kjent har PSA, Peugeot og Citroën, gått sammen med Toyota om å bygge en meget moderne bil i A-segmentet. Vi har tidligere fortalt om Toyota-utgaven, der Knut Moberg d.e. konkluderte med Liten bil for mye penger. Sannsynligvis vil konklusjonen på omtalen av Citroëns utgave bli Liten bil for mindre penger. Det later nemlig til at mens Toyota kommer til å ta inn fullspekkede utgaver og selge dem for 140.000 kroner og oppover, vil Citroën skrape sine modeller mer, og kunne selge dem for i nærheten av 120.000 kroner. Nøyaktig pris vil vi nok ikke få vite før bilen er på markedet i første kvartal neste år (Toyota-utgaven kommer allerede i høst), men dersom Toyota virkelig akter å selge 700 av disse bilene til såpass høy pris, burde ikke Citroëns salgsmål på 300 C1-utgaver neste år være urealistisk.
Første tur Et dashbord som får en til å smile, et attraktivt interiør med forseter man sitter glimrende i, uten samtidig å være redd for å knuse de i baksetet, og en tresylindret motor nesten uten noe som helst i retning av hestekrefter eller dreiemoment, men som allikevel får bilen til å gå som en skålla katte (som det heter på engelsk) bare man holder den på kammen.
Personlighet De få kosmetiske endringene Citroën-designerne har fått lov til å gjøre på front og hekk, er mer enn nok til å gi den en Citroën-personlighet. Bare synd små endringer ikke også har kunnet vært gjennomført innvendig slik at merket kunne fortsette å bygge opp det interiør-språket de har startet på C2, C3 og C4. Derimot er det masse applaus for gøyale primær-farger. Ikke en sølvfarget bil å se i mils omkrets. Du kan selvfølgelig få lese mer både om bilen og om hvor og hvordan den blir født i juli-utgaven av BIL. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |