Debatten om deler/verksted fortsetter...Etter at Wolfgang Grendel i Mekonomen leste ABL's melding og B.I.L's Lillemorks kommenaterer, følte han seg nødt til å komme med noen kommentarer selv. SAKEN SÅ LANGT:
Her følger Wolfgang Grendels kommentar: Det er forunderlig hvor hardnakket folk kan være. Om Lillmork’s kvalitet på deler brukt i selve bilproduksjon og på det som selges som reservedel gjennom merkets respektive forhandlernett virkelig er så fortrefflig, hvorfor i all verden sliter enkelte da med holdbarheten av en rekke av komponentene, for eksempel i forstillingen? Ikke vet jeg om Lillemork noen gang har vært på besøk hos en av de som produserer deler som siden monteres på en ny bil på samlebåndet. Om ikke, vil han nok bli overrasket over at det kun finnes en produksjonslinje hos disse for deler som havner på den nye bilen, i en forpakning for reservedelssystemet til bilprodusenten og i en forpakning til det frittstående ettermarkedet. Eneste forskjellen er at man på delen som er bestemt for sistnevnte fjerner en eventuell merkelogo. Kvaliteten er det garantert ingen forskjell på. Det finnes nok en rekke sjeler tilhørende samme delen av bransjen som Lillemork, som lever i den villfarelsen at de delene som selges på det frie ettermarkedet stammer fra det som ikke har gått gjennom nåleøyet i kvalitetskontrollen hos bilprodusenten. De lider i så fall av samme trangsynet som Lillemork. Overfor forbrukeren spiller det uansett ingen rolle hvor delen stammer i fra og / eller om den har gått gjennom mer eller mindre omfangsrike kvalitetskontroller. Er det feil på delen har han rettighetene på sin side, uansett hvem som har levert delen. Som et ledd i å formidle bileieren at han kan stole på kvaliteten til reservedelene som kan kjøpes gjennom kjeden jeg arbeider for, gis det 3 år garanti. Den er det ikke mange av de Lillemork representerer som kan skilte med. I realiteten diskuteres det en sak her som burde være overflødig. Slik som bransjen utvikler seg nå, burde man i mye større grad tilstrebe et nærere samarbeid enn å fjerne seg fra hverandre gjennom usaklig og uriktig syn på hverandre. Det er ikke uten grunn gruppeunntaket har blitt endret. I et svakt øyeblikk fikk bilindustrien i sin tid gjennomslag for at kun de selv kunne håndtere et så teknisk avansert apparat som en automobil. Men tiden forandrer seg stadig. Og takk for det. Mange frittstående verksteder kan uten store vanskeligheter ta hånd om en ny bil i dag. Her finnes det både utstyr og kunnskap for dette. Og fordelen for bileieren, særlig i de litt mindre befolkede områdene i vårt langstrakte land er, at de kan oppsøke samme verksted med nesten uansett hvilket bilmerke de måtte kjøre.
Vennlig hilsen Wolfgang Grendel
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |