[]
[] [firmabil.no] []

Nissan med store planer for Norge


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



Nye Nissan skal være på plass med 11 medarbeidere sentralt i Oslo. Originalt nok har Nissan lagt sitt Norden-kontor til Helsinki og med en stab på rundt 150 medarbeidere skal sør-afrikaneren Mike Whitfield skape ”Nye Nissan”.

  • Overtar import og distribusjon fra årsskifte
  • 80 ansatte hos dagens importør blir 11 hos den nye
  • Vil ikke engasjere seg i detaljsalg
  • Ønsker store, solide forhandlere
  • Avkrefter planer om samarbeid med Renault

Nissans nye Norden-sjef Mike Whitfield i sitt første intervju:

Nissan gjør som Honda, BMW, Mazda, Hyundai, Toyota, Ford, Opel, Volvo, Renault, Saab og Seat har gjort før dem. Fra årsskifte vil Nissan selv være importør og distributør av biler i Norge. Dagens Nissan Norge stenger portene – og 31. desember kl 24.00 slukkes lyset på dagens importanlegg ved Drammen og rundt 74 ansatte kan se tilbake på ”mange hyggelige år med gode kolleger”. Nye Nissan skal være på plass med 11 medarbeidere sentralt i Oslo. Originalt nok har Nissan lagt sitt Norden-kontor til Helsinki og med en stab på rundt 150 medarbeidere skal sør-afrikaneren Mike Whitfield skape ”Nye Nissan”.

Mike Whitfield har ingen forkunnskaper om Norden, Norge og bilsalget i regionen. I hele sin karriere har han jobbet for Nissan i Sør-Afrika. Han var salgs- og markedsdirektør i selskapet før han ble utnevnt til Norden-sjef. Han innrømmer at han ”ikke visste mye om Norden” da han sa ja til jobben. Og fortsatt er han under opplæring.

Mange har reagert på at man som leder har valgt en person ”totalt blottet for lokale kunnskaper til en så krevende stilling”. Noen mener årsaken må være at ”Nissen vil starte med totalt hvite ark” – mens andre ser en fare i at en leder uten kunnskaper om fortiden og de problemer mange merker har hatt med sin nordiske profil, lett kan gå i den samme fella andre merker har gjort ved ”å gjøre alt mulig felles-nordisk”. Mange har erfart at forskjellen mellom de fire nordiske landene er meget stor – og at mange internasjonale ledere og konsulenter finner fram til smarte skrivebordsløsninger som viser seg å bli en fiasko når de skal gjennomføres.

Direktør Mike Whitefield i Nissan Norden hevder at det ikke vil (skal) skje når de starter opp 1. januar. I Sør-Afrika var han kjent som en dynamisk billeder – med evnen til å fatte avgjørelser. En leder som ”sier ja og nei – ikke hele tiden tja vi får se”. Hans jobb i Nissan Norden er hans første internasjonale stilling.

Slik blir nye Nissan:

  • Hovedkontoret blir i Helsinki, Finland. (Årsaken er at Finland har Euro og at Nissan har en sterk posisjon i Finland).
  • Totalt vil Nissan Norden ha 150 medarbeidere. (Da er ikke distribusjon av deler inkludert. Alt med deler vil bli utført av andre).
  • Det blir et delelager i Finland og et i Norge eller Sverige (for de to landene). Danmark får deler fra Nissan Europe.
  • Det oppettes fire grupper som hver skal ha 11 medarbeidere. Det blir et team i Danmark, et i Norge og to i Sverige. De øvrige ansatte (ca 110) skal ha sin arbeidsplass i Finland.
  • De ansatte skal representere hele Norden og flere nordmenn vil arbeide på hovedkontoret i Finland.
  • I Norge skal det være eget registrert aksjeselskap. De 11 medarbeiderne skal ha kontor i Oslo og Nissan jakter nå på et sted der de kan ha kontor md utstilling. Ansatte i dagens Nissan Norge har blitt anmodet å søke på de 11 utlyste stillingene i Norge samt de over 100 som blir utlyst i Finland.
  • Nissan skal ha to PR-medarbeidere for Norden med kontor i Finland. I tillegg vil alle land ha en kombinert markeds- og PR-person.
  • Nissan skal ikke selv drive detalj. De vil ikke gå inn på eiersiden i forhandlere. De vil ei heller eie forhandleranlegg
  • Nye Nissan Norden skal være operativ 1. januar. Det blir ingen oppstart tidligere. Det skal være samme reklamebyrå i alle de fire landene og man skal i størst mulig grad drive ”nordisk”.

Færre forhandlere – like mange utsalg
Nissan har i dag 67 forhandlere i Norge. Alle kontrakter er i dag oppsagt og kontraktperioen opphører 1. november 2006. Nye Nissan Norden vil tegne nye kontrakter med forhandlere.

Nissan Norden vil (som alle andre!) ha med på laget ”sterke og lønnsomme forhandlere som vil satse på deres merke”.

Ønske er å ha færre eiere – men like mange utsalg. Drømmen er ”en som kan drive hele Østfold, en i Vestfold, en rundt Mjøsa, en i Troms og Finnmark etc. Med andre ord ønsker Nissan å følge ”Toyota-modellen” der man har store distrikter med mange utsalg. Men ledelsen i nye Nissan Norden vil foreløpig ikke snakke for meget om sine planer da de ”først vil besøke mange norske forhandlere”. Men intensjonen er der – og strategien. Om den kan gjennomføres – vil tiden vise.

Særlig viktig er Stor-Oslo der direktør Mike Whitfield er krystallklar:

    - Nissan skal ikke selv være forhandler i Oslo eller noen andre steder. Vi tror på det private forhandlernettet. Vi skal finne partnere som gjør oss sterke sammen.

    - Men de fleste konkurrenter med suksess har funnet ut at de må eie Oslo-forhandleren selv!

    - Jeg registrerer det – men det kommer ikke vi til å gjøre. Det er intet som forbyr oss å støtte og jobbe tettere sammen med en forhandler i de store byene enn andre. Det er klart vi vil sette fokus på de store byene og det er mange tiltak som kan iverksettes uten at man dermed må ”eie forhandleren”.

Skal bli store på SUV og vare
Røster har hevdet at Nissans svake ledd er ”mangel på modellprogram særlig personbiler”. Det er ikke ledelsen i Nissan Norden enig i. De hevder at de neste årene vil det komme mange spennende og nye modeller som vil gjøre Nissan bedre rustet.

    - Nissan satser særlig på SUVer og på varebiler/nyttekjøretøyer, sier Whitefeild. Det blir for oss meget viktige produkter.

    - Hva med personbiler bortsett fra nye Tone?

    - Det vil komme mye nytt – men jeg kan ikke snakke åpent om det i dag

Men profilen på Nissans personbilprogram er uklart. Mange lurer på om ”det vil kunne konkurrere med Toyota og Volkswagen – eller om det blir mye mindre med få modeller og begrenset utvalg”. Ingen i Nissan vil snakke om fremtidige personbiler og det kan enten skyldes at de har masse spennende på gang – eller at de rett og slett ikke har så mye å snakke om!

Ingen planer om Nissan + Renault
I følge direktør Mike Whitefield foreligger det ingen planer i dag om samarbeid i Norden mellom Nissan og Renault. Volvo selger Renault i de nordiske landene og etableringen av Nissan Norden påvirker ikke dette. Den nye Norden-sjefen for Nissan virker nærmest uforståelig da spørsmålet reises om planene kanskje er at Nissan + Renault på sikt får felles distribusjon i Norden. - I dag er det Nissan Norden som skal på plass, sier han. Renault er ikke på vår agenda.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: