Systemløsning fra Bosch’ datterselskap ErphiModerne dieselmotorer med høyt dreiemoment gir noen ganger sen respons ved pådrag pga. den såkalte turboforsinkelsen: Tradisjonell turboladning leverer ikke tilstrekkelig forbrenningsluft til motoren ved lave turtall. En ”kontrollert” totrinns turboladning av dieselmotorer utviklet av Erphi Electronic GmbH, en del av Bosch Engineering GmbH, gjør noe med dette. Ladesystemet består av to sammenkoblede turboladere i forskjellige størrelser. En liten høytrykkslader reagerer allerede ved lave turtall og suppleres ved mellomstore turtall av en større lavtrykkslader. Når reguleringssoftwaren kobler den lille laderen fra ved et høyere turtall, overtar den store laderen luftkompresjonen alene. Med en slik fordeling oppnås en jevn, høy dreiemomentkurve uten noen turboforsinkelse. Dieselmotoren blir dermed mer effektiv og økonomisk, i henhold til de nye "downsizing"-konseptene der det brukes mindre, like kraftige motorer med totrinnsladning istedenfor konvensjonelle turbomotorer. De spesifikke verdiene i en av Erphis prototyper (82 kW effekt og 210 Newtonmeter dreiemoment pr. liter motorvolum) ville ha vært utenkelige for bare få år siden. Serviceleverandøren Bosch Engineering GmbH har spesialisert seg på utviklingen av komplekse systemoppgaver og ekstraordinære nisjeprosjekter, og drar her fordel av den kompetansen som moderselskapet har opparbeidet over flere tiår. I tett samarbeid med kundene konstruerer og benytter ca. 600 medarbeidere individuell software til reguleringssystemer for motor, gear, kollisjonsputer, beltestrammere samt systemer for bremseregulering til modeller i mindre serier, sportsbiler og motorsport. Selskapet utvikler og bruker dessuten modulfunksjoner og konsepter til drivlinje, chassis-, stabiliserings- og buss-systemer. Erphi Electronic GmbH har også ekspertkunnskaper på termodynamikk, simulering og systemintegrering. Bosch Engineering tilbyr dessuten rådgivning for prosjektledelse, utviklings- og testprosesser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |