[]
[] [firmabil.no] []

Lys og skygge i Kina


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



For første gang på mer enn et år økte igjen produksjonen av personbiler i Kina. Men luksusbilene hoper seg opp på lageret.

Mars i fjor brakte lettelse, eller skuffelse, avhengig av hvem du representerte. For første gang siden statistikken begynte å bli pålitelig kunne kineserne fortelle om nedgang i produksjonstallene for personbiler. Siden har det vært nedgang, hver eneste måned. Inntil april i år.

263.000 nye biler var opp 6,8 prosent i forhold til april i fjor. Og den oppgangen var såpass stor at tallet for årets første fire måneder dermed kom 0,8 prosent over tilsvarende periode i 2004.

Små økonomiske biler er det som selger, ikke minst fordi prisene på dem er sterkt presset for tiden. Prisnedsettelsene, sammen med en solid økning av drivstoffprisene har sørget både for volumøkningen og vridningen mot mindre modeller.

Dessuten er det slappet av på reglene for folk midlertidig bosatt i Beijing. De har tidligere ikke kunnet kjøpe bil der, men nå er den regelen løsnet, dermed føk bilsalget i hovedstaden til værs. 35.000 nye biler i mars var opp nesten 11 prosent. I april nådd man 38.000 biler, og det representerte en fremgang på nesten 30 prosent

Men mens lagrene sank med litt over 16 prosent gjaldt ikke dette for alle modellene. Luksusbiler, biler med motorvolum på mer enn 2,5 liter, står og samler støv. Bortsett fra at det fremdeles kommer ferske utgaver rett fra fabrikk til lager.

67 prosent økte lagerbeholdningen av slike modeller ved utgangen av april. Da Bloomberg forsøkte å hente ut nærmere detaljer, var det imidlertid slutt på statistikk-kontorets åpenhet. Så hvilke modeller som er overrepresentert der, vet man ikke. Men du kan være temmelig sikker på at både Audi og Buck finnes i store mengder der nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: