[]
[] [firmabil.no] []

”Radarbeskyttet” S-Klasse





Fra høsten 2005 vil føreren av S-Klasse kunne varsles via radar hvis avstanden til bilen foran blir for liten. Dersom det er risiko for et uhell, beregner systemet øyeblikkelig nødvendig bremsekraft som så utløses omgående når føreren trår på bremsepedalen. I følge Mercedes-Benz er de den første og eneste bilprodusenten som tar i bruk et sikkerhetssystem som trer i funksjon før et uhell har rukket å inntreffe.

I kritiske bremsesituasjoner blir i tillegg sikkerhetsselene foran strammet, de oppblåsbare seteputene pumpet opp og setene justert i den stillingen som gir fører og passasjerer maksimal beskyttelse i tilfelle av en kollisjon.

I tester gjennomført med 100 førere i fabrikkens kjøresimulator, gjorde det nye systemet Brake Assist PLUS det mulig å redusere antall ulykker i denne type situasjoner fra 44 % til 11 % i gjennomsnitt, hvilket tilsvarer en reduksjon på 75 %. De praktiske testene involverte mer enn 200 førere som kjørte 24 testbiler over en distanse på mer enn 400.000 kilometer. Den nye teknologien viste seg spesielt formålstjenig i tett trafikk i 80 km/t på vanlige landeveier. I situasjoner hvor bilen foran bremset brått, var det ingen uhell i 93 prosent av tilfellene når Brake Assist PLUS ble brukt. Uten dette systemet skjedde det påkjørsler bakfra i rundt halvparten av tilfellene.

Brake Assist PLUS benytter to radarsystemer til å overvåke trafikken foran bilen. Distronic-radaren (77 GHz) er supplert med en nyutviklet kortdistanse-radar (24 GHz) som sjekker arealet umiddelbart foran bilen i en vinkel på 80 grader. Radarsignalene har en rekkevidde på 150 meter, hvilket betyr at bilene foran kan oppdages i god tid. Dersom avstanden ikke lenger er tilstrekkelig sikker, bruker systemet radardataene til å beregne den bremsekraften som er nødvendig i den aktuelle situasjonen for å forhindre et mulig uhell. Ved å trå på bremsepedalen vil føreren omgående utløse denne bremskraften slik at optimal bremseeffekt oppnås for å unngå uhell.

Mercedes-Benz integrerer nå også sidevinduene i det forebyggende sikkerhetssystemet. Vinduene lukkes automatisk ved et mulig uhell for å sikre optimal støtte for windowbags ved en sidekollisjon eller en velt. Den fremtidige S-Klasse vil også være utstyrt med nye multi-kontur seter med seteputer og rygger som automatisk fylles med luft dersom det er risiko for at et uhell kan inntreffe. Disse ”luftputene” omslutter og støtter de som sitter foran i bilen slik at avstanden til dørpanelene økes ved et uhell. Dersom bilen bestilles med individuelle bakseter, er disse utstyrt med PRE-SAFE oppblåsbare puter i seteryggene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: