Kraftig løft for Hyundai-forhandler
Hyundai-forhandleren Bærum Bilsenter AS flyttet ved månedsskiftet til det tidligere Lautom-bygget, som vil si betydelig større og mer attraktive lokaler enn tidligere. Både den nye og gamle beliggenheten dreier seg om Rud Industriområde, men fra de tidligere 700 ugunstige kvadratmeterne under bakkeplan kan de ansatte nå nyte av 1700 kvadratmeter i et glasspalass beliggende på en liten kolle. Det var da også en synlig beveget daglig leder og hovedaksjonær Svend J. Dahle som klippet åpningsbåndet sammen med adm. direktør Arne Lie i Hyundai Motor Norge AS. Til stede var også importørens ansvarlige for økonomi og logistikk. Gårdeieren har for anledningen lagt 2,7 millioner kroner i oppgradering av bygget, mens Bærum Bilsenter selv har investert en million i inventar og verksted. 400 av kvadratmeterne blir fremleid til Autosenteret Vest som ved hjelp av 4 mann skal ta seg av PKK, dieseltuning, skade, klakk, klargjøring, bilglass og polering/bilpleie. Verkstedet får totalt 6 plasser med løftere pluss en plass for klargjøring. Hovedleverandør på verkstedsiden er en av Hyundai-forhandlerens nærmeste naboer, Holta & Håland AS. Her er alt utstyr nyeste nytt, slik at det også kan tjene som demoverksted for leverandøren. Fra nå av satser Bærum Bilsenter dessuten på Castrol som leverandør av fullt sortiment innen olje og smøremidler. Oppi det hele blir staben utvidet med to nyansatte. En av dem er Morten Andersen som tidligere var deleier i den nesten mytiske Lancia-spesialisten Bilservice AS. Han har allerede tiltrådt som arbeidende formann. Om ikke lenge tiltrer også Ove Sveen som verksmester – han kommer fra Birger N. Haug Billingstad som verksmester. Totalt vil dermed Bærum Bilsenter telle 10 ansatte, eksklusive de 4 fra Autosenteret vest. Forretningen satser på å fortsette som ren Hyundai-forhandler, og samtidig løfte det årlige salgsmålet på nybiler fra tidligere 2,5 % av landets totale Hyundai-salg til 3%. – Dette har vi lovet importøren, det vil vel si rundt 170 biler i henhold til importørens budsjett, men la meg understreke at tallet inkluderer varebiler. Vi blir omtrent den eneste Hyundai-forhandler som kan vise merkets fulle sortiment, sier Svend Dahle,og peker på den nye Sonata som allerede er på plass. Uten at han sier det selv, vet vi at det i stor grad er denne forhandlerens fortjeneste at bilen kommer i salg i Norge, slik tilfellet også var med Terracan for noen år siden. Bærum Bilsenter har alltid vært gode på bruktbiler og regner også med å selge et par hundre i året. Bedriftens grunnstamme var i sin tid bruktbiler og russiske skibokser av billigste sort. Det første året hadde de ikke engang råd til en løfter, så deres eneste mekaniker lå på gulvet og skrudde. Men ved åpningen av det nye lokalet virket etableringsmåneden april 1992 en evighet unna. I anledning åpningen har gutta linet opp tre klenodier: Kolbergs rallybil, en 1992 Pony som var den andre Hyundai solgt i Norge, og en svart Centenial representasjonsbil som rederiet Wilhelm Wilhelmsen benytter. Wilhelmsen er for øvrig aksjonær i Hyundai. Se innbudte for anledningen er ikke bare importøren, leverandører og presse, men også den betydelige ”fanklubben” blant kundene – og vi observerer flere kjente ”ekte” bilentusiaster i mengden enn vi har sett ved noen annen forhandleråpning. En kvinne forteller oss ved utegrillen at hun nå har kjøpt sin femte Hyundai og hennes mann sin andre. Andre trofaste kunder lar seg ikke be to ganger når Dahle ber dem stille opp for pressefotografering. Inne i lokalet utøver Dahles tre barn rundhåndet bløtkake-utdeling og beholdningen har krympet faretruende da det blir MotorBransjens tur. Vi spør barna bekymret om de har fått sikret seg et stykke selv. Det er da den eldste, Katinka på 12, svarer blidt og uforstyrrelig: ”Ikke tenk på det. Kundene først, vet du”…. Er det rart vi er overbeviste om at denne butikken har en framtid? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |