Elektronisk servicehefte
Nå kan du glemme stemplet i serviceheftet. Mazda har i hvert fall oppdaget at vi skriver 2005, og presenterer det digitale serviceheftet. ”Industriens første” hevder de. Systemet er vel egentlig opplagt. Hver gang en Mazda er inne til service, blir bilens data og det arbeidet som blir gjort registrert på en PC. Via Internet og en sikker dataoverføring (SSL data protokoll) blir informasjonene samlet i selskapets DSR – Digital Service Record. Som kunde får du en print out av DSR’en din når du henter bilen etter service, og du kan be om å få ut hele historikken når du måtte ønske. Det blir listet opp en rekke fordeler, både for kunde og serviceorganisasjon, men så begynner selvfølgelig den lille skeptiske å vise seg frem. Er dette nok et element i å binde kundene til egen serviceorganisasjon, på tross av kundens økte muligheter til å velge fritt? Det går ikke frem av de korte informasjonene vi foreløpig har fått – premieren finner faktisk sted denne uken – men på spørsmål ble det sagt at alle med tilgang på en PC skal kunne legge inn data, og at de har systemer som skal hindre falske informasjoner. Også hva som blir gjort hos frie karosseriverksteder skal kunne få sin sanne plass i DSR, men fremdeles er det litt uklart, i hvert fall for meg, hvordan dette skal gjøres. Hva som imidlertid er klart er at dette bare er starten på et større digi-program som skal omfatte Mazdas ettermarkedsoperasjoner. I den såkalte fase én er det bare regulær og utvidet service, og kontroll av karosseriet (i forbindelse med garantier) som skal inn i dataregistrene. Etter hvert skal imidlertid informasjonsinngangen bli svært meget større. Dessuten er det bare den nye Mazda 5 som i første omgang skal bruke dette systemet. På noen markeder kommer dette på nett i denne uken, Sveits, Portugal, Tsjekkia og Slovenia er på plass i august og resten av Europa, inkludert hele Norden, Island og Balkan, skal være i gang i september. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |