Piezo-teknikk til alle bilklasser
Stadig flere dieselmotorer kommer på markedet med tredje generasjon Common Rail. I 2005 er det planlagt å starte serieproduksjon av ni nye motorer fra fire bilprodusenter med det nyeste innsprøytningssystemet fra Bosch. Dermed dekker tredje generasjon Common Rail bil- og motorklasser fra 4-sylindrede motorer i den nederste mellomklassen til den 8-sylindrede i den dyre klassen. Mercedes-Benz og Renault dieselmotorer bli utstyrt med systemet på samme måte som Audi og Volkswagen. I 2003 startet serieproduksjonen av systemet i første omgang til Audis 3-liters 6-sylindrede motor. Det spesielle ved den tredje generasjonen Common Rail er inline-injektorene, hvis piezo-aktor er integrert i injektorholderen tett ved dysenålen. Inline-injektoren overfører piezo-pakkens bevegelse uten mekaniske elementer og friksjon til dysenålen, som dermed reagerer meget raskt. Ved å skifte over til det nye systemet, får bilprodusentenes ingeniører større frihet når de skal designe motorer. For bilføreren betyr endringen enda mindre forurensing og (avhengig av bruksmåte) - bedre drivstofføkonomi, høyere motorytelse og mindre støyende dieselmotorer. I forhold til tidligere Common Rail-systemer har den nye innsprøytningsteknikken, avhengig av designkonseptet, potensial for å redusere drivstofforbruket med ytterligere 3% og å redusere utslippet av forurensende stoffer med opptil 20%. Den kan øke den oppnåelige motorytelsen med opptil 5% og redusere motorstøyen med opptil 3 dB(A). Til det neste Common-Rail-systemet til personbiler undersøker Bosch for øyeblikket konsepter med innsprøytningstrykk på over 2000 bar, samt injektorer med variabel innsprøytningsgeometri. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |