Brann fremskyndet Mazdas nye lakk-teknologi
Nå som to aktører i norsk bilbransje har blitt rammet av storbranner, vil vi gjerne muntre opp med et eksempel på at selv slike ulykker kan føre noe godt med seg. Etter at Mazdas lakkeringshall nr.1 ved fabrikken i Hiroshima brant helt ut rett før jul (ingen personskader), er produksjonen på full fart tilbake. De første Mazda2 fikk påført lakk der 27. april, og i løpet av mai og juni har kapasiteten øket til å kunne ta imot stadig flere modeller. Mazda har funnet det opportunt å benytte den nødvendige gjenoppbyggingen fra grunnen av til å samtidig innføre sin egenutviklede lakkteknologi Three Layer Wet Paint System i hall nr.1 (den hadde tidligere blitt benyttet i fabrikkens tre andre lakkhaller). I tillegg til at metoden forbedrer bilenes lakk-kvalitet, medfører den mindre energiforbruk, lavere CO2-utslipp og enda bedre imøtegåelse av VOC-direktivene. Det nye bygget er oppført med tidsbesparende moduler og produksjonslinjen har blitt ytterligere effektivisert gjennom Mazda Digital Innovation (MDI). Mazdas president Hisakazu Imaki har benyttet anledningen til å takke både entreprenøren, byggleverandørene og ikke minst sine egne ansatte for sin stå-på-holdning i de månedene anlegget har vært ute av drift, og lovet å gjøre alt i sin makt for å hindre tilsvarende ulykker ved både dette og andre Mazda-anlegg i framtiden. Årsaken til den omfattende brannen mistenkes å være statisk elektrisitet. Lakk, bilglass og karosseri er hovedtema i MotorBransjens juniutgave som utkommer den 15. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |