[]
[] [firmabil.no] []

Full krig mellom Williams og BMW


Terje Ringen - BilNorge.no



Det har lenge vært sprekker i samarbeidet mellom Williams F1 og motorleverandør BMW. Nå går både teamsjef Frank Williams og teknisk direktør Patrick Head til frontalangrep på BMW’s Mario Theissen.

Williams har benyttet BMW-motorer siden 2000-sesongen og har nylig inngått en forlengelse av avtalen. BMW har ikke lagt skjul på at de mener manglende resultater skyldes at Williams lager for dårlige biler, og de har åpent fortalt at de er i samtaler med Sauber om motorleveranser fra 2006. Dette har i sin tur medført spekulasjoner om at BMW er interessert i å kjøpe Sauber for å stable sitt eget team på beina - i stedet for bare å være en motorleverandør til Williams.

I dagens utgave av Autosport tar Frank Williams til motmæle og sier han ”aldri har hatt et verre forhold til en motorleverandør gjennom sine 30 år i sporten”. Williams vil gjerne fortsette samarbeidet, men medgir at det for tiden er svært anstrengt.

”Våre partnerskap med Honda og Renault var langt mer suksessrike og vellykkede. Vi opplevde aldri disse beskyldningene vi opplever nå. Og vi har aldri spurt BMW om hvorfor de hadde 150 motorfeil bare i 2000-sesongen,” sier Williams til magasinet.

Teamet vant to konstruktør-VM med Honda på 80-tallet og fem med Renault på 90-tallet. Beste resultat med BMW er 2.plasser i 2002 og 2003.

 

Åpne dører
”Selvsagt snakker vi med andre leverandører siden BMW åpent forteller at de er misfornøyd med oss,” sier Patrick Head, deleier og tidligere teknisk sjef i teamet. ”BMW påstår de har det beste av alt, hvilket ikke er sant. Etter min mening burde vi arbeide sammen, men det skjer ikke i det hele tatt.”

Head fortsetter: ”I de siste tre årene har vi utviklet et start-system i fellesskap, 50-50. Men når bilene får en dårlig start, er de snare med å skylde på oss. De snakker aldri om ’vår clutch’ eller ’vår motor’. Dette er Mario Theissens måte å oppføre seg på - uærlighet. Vi må leve med deres væremåte, men akter ikke å oppføre oss likedan.”

 

Alternativer
Mye tyder altså på at Williams kommer til å benytte motorer av et annet fabrikat enn BMW neste sesong. I årene 1998 og 1999 benyttet Williams ”gamle” Renault motorer med betegnelse Mecachrome og Supertec uten å ta en eneste seier. Seirene lot også vente på seg da de inngikk samarbeid med BMW fra 2000-sesongen – den første kom på Imola 15. april 2001 og det har til sammen blitt bare 10 seire i de drøye fem årene samarbeidet har pågått.

Hvis BMW trekker seg fra samarbeidet, er det kanskje nærliggende at Williams inngår et samarbeid med Cosworth. Det britiske selskapet er i ferd med å utvikle en ny V8-motor etter neste års reglement, men for tiden er de uten kunder på denne etter at Red Bull annonserte at de skal benytte Ferrari-motorer mens Minardi vil benytte samme Cosworth V10-motor som de bruker i dag - med turtallssperre – noe 2006-reglementet tillater.

Et eventuelt samarbeid med Cosworth vil trolig medføre et dramatisk budsjettkutt for Williams siden selskapet er frittstående og kontrolleres av en amerikaner som også eier CART-serien. Dermed må Williams se langt etter det antatte milliardbeløpet BMW i dag putter i prosjektet.

Andre alternativer kan være å kjøpe motorer fra en av de andre aktørene, Ferrari, Renault, Honda, Mercedes eller Toyota, men disse er neppe interessert i å gi gratis motorer eller økonomisk støtte til Williams som med rett motor er en utfordrer til VM-tronen, noe de har demonstrert med over 100 løpsseire og 9 VM-titler for konstruktører.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: