BMW i norsk medvind
BMW-kunder er mest fornøyd, viser kundetilfredshetsmålinger. ”Det er resultatet av vårt 3-årige kvalitetsprogram QMA”, mener daglig leder Glenn Stenholm hos BMW-forhandleren Stenshagen Bil AS på Skøyen. Stenholm var for et års tid tilbake Sjef Forretningsutvikling hos BMW Norge AS. BMW har gjennomført sitt omfattende kvalitetsprogram (QMA) hos alle sine forhandlere over hele verden. QMA ble innført i Norge sent i 2001. Resultatene kom i 2003, da BMW kom på andreplass etter Toyota. I 2004 gikk BMW til topps med Toyota på andreplass. I den norske BMW-organisasjonen har det blitt oppnådd rekordresultater underveis, noe som har blitt utnevnt til "Best Practice" globalt i BMW. Det er Stenholm som har hatt ansvaret for kvalitetsprogrammet i Norge. Parallelt med implementering og innøvelse av rutinemessig daglig bruk av QMA har BMW-salget vist en langt bedre utvikling enn sine konkurrenter, spesielt Mercedes-Benz. På dette området mener Stenholm selv at årsaken ligger i BMWs offensive produktstrategi og moderne modellportefølje. Han tilføyer også faktoren "mer systematisk salgsarbeid med enda dyktigere mennesker". Oslo står for mer enn 40 % av BMW-salget i Norge. Tidligere sto Stenshagen for ca. 17 % av salget i hovedstaden, men etter at Stenholm tok over for et år siden er Stenshagens andel økt til ca. 24 %. - Vi skal ikke legge skjul på at vi liker å tenke nytt i kampen om kundene, samtidig som BMW er i medvind”, sier Glenn Stenholm til MotorBransjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |