Det blåser en BMWind
BMW kan fortelle om merkbare salgsøkninger så langt i år. Kan årsaken være at motorjournalistene ikke liker linjeføringen til Chris Bangle? Det er en fryd å kunne fortelle at de som gjør ting riktig, de belønnes. Og BMW må åpenbart gjøre en rekke ting riktig, også karosseriformen - selv om mange av de som vet slikt spesielt godt, motorjournalistene, var sikre på at dette måtte bli en flop. 517.184 var solgt ut mai – det er en vekst på 8,4 prosent i forhold til i fjor. For første gang har man klart mer enn en halv million i løpet av fem måneder, men veksten i seg selv er større enn BMW har opplevd noen gang. Med 121.000 biler hjemme i Tyskland, er økningen der faktisk enda litt over den globale snittøkningen. Det kompenseres, og vel så det, av USA der veksten ikke har vært på mer enn 1,8 prosent, med nesten like mange biler som hjemme i Tyskland. I USA gir nemlig ikke BMW rabatt, men til gjengjeld tjener BMW penger. Den nye 3-serien har solgt mer enn 40.000 biler siden lanseringen i mars, og Eneren ligger på 61.000 biler så langt i år. Minien har forresten økt mer enn noen, med 14,2 prosent opp så langt i år. Dermed betyr det kanskje ikke så mye at BMW har et lite problem i England. Fra Rolls-Royce fabrikken ble det bare levert ut 54 biler, 10 færre enn i fjor. Så langt i år er tallet 236 – på samme tid i fjor hadde de solgt 270 slike, og selv det var skuffende. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |