[]
[] [firmabil.no] []

Solid internasjonal innsats i Yrkes-OL


Tekst og foto: Knut Randem



Ved årets Yrkes-OL i Helsingfors oppnådde de norske utøverne diplom og femteplass i bilmekanikerfaget. I tillegg ble det diplom i billakkering, samtidig som vi var best på bilskade i Norden.

De to ekspertene/dommerne Kjell Arild Orheim og Alf-Einar Skogstad mener dette er vår beste innsats så lenge de to fagene har vært grener i Yrkes-OL.

Henning Aarnes må nok konstatere at billakkering fikk medalje i 1999, men diplom viser at nivået på innsatsen har vært solid også i år.

Alle tre skulle gjerne sett en eller flere medaljer, men er godt fornøyd med at de norske deltakerne slo deltakere fra flere store billand. Volvo var sponsor og alt arbeid ble derfor utført på Volvo og med Volvos deler.

- Det er litt dumt, mener Skogstad. - Neste gang (i Japan) kan vi risikere å få bare et japansk merke. Han skulle gjerne sett at det var flere merker å arbeide på.

Arnfinn Gilberg (20) hos Thrane Steen Skøyen AS i Oslo ble tatt ut til konkurransen fordi han vant siste NM i bilmekanikerfaget. Gilberg konkurrerte i gruppe sammen med den svenske og den finske deltakeren, som arbeider med Volvo til daglig, og nordmannen synes det var særlig kjekt å slå svensken på deloppgaver.Deltakerne fikk tre og en halv time på hver arbeidsstasjon.

Under avslutningsseremonien tre dager senere ble det klart at han fikk femteplass og diplom for innsatsen. Diplom gis til deltakere med mer enn 500 poeng. Dermed gis det utmerkelser til dyktige yrkesutøvere selv om det kanskje var litt ekstra trangt i toppen av resultatlista.

Ukjent lakk ga ekstra trening
Hans Christoffer Høgtveit (21) hos Bertel O. Steen Kristiansand ble tatt ut til deltakelse i Yrkes-OL gjennom Agdermesterskapet og NM i billakkering. Men Høgtveit måtte trene ekstra med lakken til Spies Hecker fordi den oppfører seg annerledes enn Glasurit, som han bruker til daglig. Han trente et halvt år foran deltakelsen i Helsingfors.

- Det var sinnssykt gøy å delta. Dette har vært en enorm opplevelse, jublet Høgtveit lenge før han visste at han fikk diplom for innsatsen. På resultatlista ble det en åttende plass.

Skjevheter og tysk hagl
De komplette karosseriskallene det ble konkurrert på i bilskade var fabrikknye fra Volvo. I alle fag i Yrkes-OL er det slik at ekspertene laget oppgavene før de skilte lag etter forrige Yrkes-OL. Når de møtes før ny konkurranse setter de seg sammen og endrer 30 prosent av oppgavene slik at noe blir ukjent for deltakerne.

Arbeidsoppgavene som Steffen Rosenborg Grytten (21) hos Brabil AS i Brattvåg og de andre deltakerne skulle gjennom på fire dager var femdelt.

- Grytten kom sist i Nordisk, men det var fordi han ikke ble ferdig, forteller Orheim. Nå ble han ferdig og slo alle i Norden!

- Jeg skulle hatt med mer verktøy, sier Grytten. - Men jeg jobber i et lite firma og vi har ikke mer verktøy enn vi trenger til daglig. Noe har jeg fått låne av konkurrenter. Dette har vært veldig lærerikt, og jeg har fått med meg mye jeg ikke hadde lært dersom jeg ikke hadde trent for deltakelsen her.

Han fikk åttende plass i sitt fag og var bare noen små poeng fra et diplom.
- Det har vært et voldsomt pes med alle folkene som har sett på, sier Grytten.

Det var 120.000 mennesker som besøkte konkurransen i løpet av fire dager. Neste gang skal Yrkes-OL/World Skills arrangeres i Japan. Der kan det nok bli ennå trangere rundt konkurrentene...

Et mer detaljert referat vil bli å finne i MotorBransjens papirutgave til høsten. Lakk, bilglass og karosseri er for øvrig hovedtema i MotorBransjens juninummer som utgis den 15.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: