[]
[] [firmabil.no] []

PSA på nye jaktmarker


Terje Ringen - BilNorge.no



Da PSA i fjor høst kom med sjokkmeldingen om at de trekker begge sine team fra Rally-VM, sa de samtidig at de snart ville presentere alternative planer. Nå begynner disse å ta form.

Fortsatt rally for Citroën?
Citroëns motorsport-sjef, Guy Frequelin, var snar til å uttrykke sin misnøye med konsernledelsens beslutning. Nå har han ved flere anledninger antydet at Citroën kan komme tilbake i WRC allerede i 2007 – de trenger bare et års tid til å bygge en C4 som kan overta for den suksessrike Xsara som fases ut etter årets sesong.

VM-ledende Sebastien Loeb, Petter Solbergs argeste rival, har heller ikke vært spesielt ivrig for å sikre seg ny arbeidsgiver selv om han blir ledig på markedet etter endt sesong. Den regjerende verdensmesteren antyder at han ”muligens kjører en privat Citroën Xsara i 2006” – noe som underbygger spekulasjonene.

Idag har Citroën sendt ut en pressemelding om at ”verdens beste vikar” – Carlos Sainz, som kjørte inn til 4. plass i Rally Tyrkia, også skal delta i Acropolis Rally for det franske teamet. Men fra Rally Argentina er unge Francois Duval tilbake i teamet – med ny kartleser, rutinerte Sven Smeets (som tidligere assisterte Freddy Loix).

 

Peugeot til Le Mans
Idag røper også Peugeot sine planer som innebærer store, teknologiske utfordringer. De vil vinne 24-timers-løpet på Le Mans med en dieseldrevet bil utstyrt med partikkelfilter. Selv om fokus vil være på 24-timeren, vil de også delta i de andre fem rundene i Le Mans Endurance Series som kjøres på Spa, Monza, Silverstone, Nürburgring og Istanbul.

” 24-timersløpet på Le Mans har alltid vært en test for å evaluere teknologiske gjennombrudd som kan overføres til vanlige biler. Dessuten har løpet bra mediedekning og fjorårets løp, som hadde et publikum på over 200.000, ble TV-overført til 228 millioner mennesker.

Når programmet er endelig bekreftet tidlig 2006, vil Peugeot Sport begynne å utvikle chassis og motor i tett samarbeid med PSA Peugeot Citroën Engineering Department, som er anerkjent for sin dieselteknologi,” sier Peugeot i en pressemelding. De legger til at bilen skal kjøre sine første tester mot slutten av 2006, og være klar for racing i 2007.

Peugeot har gjort det bra i det franske utholdenhetsløpet også tidligere. De vant løpet i 1992 med sin 905, og tok trippelseier med en tilsvarende bil i 1993. De senere årene har de konsentrert seg om rally, noe som resulterte i tre VM-titler for team i 2000-2002 og to fører-VM til Marcus Grönholm i samme periode.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: