PSA på nye jaktmarker
Da PSA i fjor høst kom med sjokkmeldingen om at de trekker begge sine team fra Rally-VM, sa de samtidig at de snart ville presentere alternative planer. Nå begynner disse å ta form. Fortsatt rally for Citroën? VM-ledende Sebastien Loeb, Petter Solbergs argeste rival, har heller ikke vært spesielt ivrig for å sikre seg ny arbeidsgiver selv om han blir ledig på markedet etter endt sesong. Den regjerende verdensmesteren antyder at han ”muligens kjører en privat Citroën Xsara i 2006” – noe som underbygger spekulasjonene. Idag har Citroën sendt ut en pressemelding om at ”verdens beste vikar” – Carlos Sainz, som kjørte inn til 4. plass i Rally Tyrkia, også skal delta i Acropolis Rally for det franske teamet. Men fra Rally Argentina er unge Francois Duval tilbake i teamet – med ny kartleser, rutinerte Sven Smeets (som tidligere assisterte Freddy Loix).
Peugeot til Le Mans ” 24-timersløpet på Le Mans har alltid vært en test for å evaluere teknologiske gjennombrudd som kan overføres til vanlige biler. Dessuten har løpet bra mediedekning og fjorårets løp, som hadde et publikum på over 200.000, ble TV-overført til 228 millioner mennesker. Når programmet er endelig bekreftet tidlig 2006, vil Peugeot Sport begynne å utvikle chassis og motor i tett samarbeid med PSA Peugeot Citroën Engineering Department, som er anerkjent for sin dieselteknologi,” sier Peugeot i en pressemelding. De legger til at bilen skal kjøre sine første tester mot slutten av 2006, og være klar for racing i 2007. Peugeot har gjort det bra i det franske utholdenhetsløpet også tidligere. De vant løpet i 1992 med sin 905, og tok trippelseier med en tilsvarende bil i 1993. De senere årene har de konsentrert seg om rally, noe som resulterte i tre VM-titler for team i 2000-2002 og to fører-VM til Marcus Grönholm i samme periode. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |