[]
[] [firmabil.no] []

MB-verksted med ”svensk” prisnivå


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Selv med sine kundevennlige priser på service og reparasjoner, har det autoriserte Mercedes-Benz verkstedet hos Star Autoco i Lørenskog utenfor Oslo, i en årrekke drevet med meget solide økonomiske resultater.

I følge Finansavisen tirsdag hadde Star Autoco i 2004 et resultat før skatt på 4,3 mill. kroner, mens tilsvarende resultat i eiendomsselskapet Star Prosjekt var 2,1 mill. kroner.

- Vi ser ingen grunn til at service og reparasjoner på Mercedes-Benz personbiler skal behøve å koste mer enn for andre anerkjente bilmerker. Hos oss betaler kunden 1.990 kroner for en A-service på C-Klasse, mens prisen for en hovedservice er 3.900 kroner. Skifte av bremseklosser foran koster 1.500 kroner, så prisene våre er helt på nivå med svenske merkeforhandlere, sier ettermarkedssjef Frode Aarsby, som leder verkstedet hos Star Autoco.

Aarsby henviser blant annet til en nylig gjennomført prisundersøkelse, som avdekket til dels store prisforskjeller mellom en rekke merkeverksteder og frittstående verksteder på reparasjoner og service på forskjellige Mercedes-Benz-modeller.

- Undersøkelsen dreper langt på vei myten om "de dyre merkeverkstedene". Selv om det er store prisforskjeller også mellom disse, var det en frittstående verkstedkjede som var dyrest på de fleste målte verkstedjobbene, fastslår Aarsby. - Rimeligst kommer et svensk merkeverksted ut, men den turen kan folk spare seg. Våre priser er helt på linje med svenskenes, og da sparer man både tid og drivstoff, sier han.

- I praksis hadde merkeverkstedene tidligere monopol på service og reparasjoner på egne merker. Oppfatningen var at merkeforhandlere leverte topp kvalitet, men også til høyest pris. Med revisjonen av Gruppeunntaket er dette endret, og et merkeverksted i dag er annerledes enn for to år siden. Her hos oss har vi topp utstyr på alle områder, blant annet med en PC på hver eneste mekanikerplass, og prisene styrer vi selv, sier daglig leder Zahid Saddiq, som understreker at Star Autoco har som rettesnor å levere kvalitet til fornuftige priser.

- Det er ikke nødvendigvis lenger dyrt å ta service på Mercedes-Benz. Mye har skjedd, blant annet med pristilpasning på originaldeler. Likevel er det oppsiktsvekkende at et frittstående verksted er til dels dobbelt så dyrt som oss - og da brukes det heller ikke originaldeler, hevder Saddiq.

Norges beste MB-mekaniker
Star Autoco kan også skilte med mekanikere med høyt kompetansenivå. Mathias Gustavson ble i fjor kåret til Norges dyktigste Mercedes-Benz mekaniker, og ytterligere to av bedriftens verkstedansatte var inne på 20-på-topp listen. Gustavson ble nest best i Norden, bare slått av en dansk kollega.

- Den høye kompetansen er en viktig årsak til at vi kan gi hyggelige priser. Vi fakturerer som andre etter tid og delekostnader. Med høy kompetanse og høyt nivå på verkstedutrustning bruker vi minimal tid både på feilfinning, å finne riktige deler og å utføre jobben når en kunde kommer til oss, forteller Zahid Saddiq.

De verkstedansatte i Star Autoco fordeler seg på tre kompetansenivåer: Vedlikeholdstekniker, systemtekniker og diagnosetekniker, der den sistnevnte også er den høyest kvalifiserte, selve "overlegen i bilsykehuset", som samtidig er systemtekniker på elektronikk.

Omfanget av kursing internt er tøft. Nå har alle Mercedes-Benz mekanikere i landet vært gjennom en test- og kartleggingsfase som avdekker hvilke kurstyper den enkelte har behov for. Slik sikrer fabrikken at hele forhandlernettet sikres å kunne vedlikeholde de høye verdiene som ligger i stjernen.

- Vi har også jevnlig intern kursing basert på CD-ROM fra fabrikk, og alle mekanikere i Star Autoco bruker i gjennomsnitt en arbeidsmåned av året til kursing. Slik sikres kundene kvalitet, understreker Saddiq.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: