[]
[] [firmabil.no] []

Hvordan løse skoletransport?


Tormod Magelssen - redaktør



I mange land foregår transport av skolebarn med dertil egnet materiell. Ta for eksempel USA. De gule og svarte skolebussene ser kanskje ikke ut som en moderne og trygg måte å frakte barn på, men disse bussene er faktisk bygd etter regler fastsatt av myndighetene, regler som ivaretar sikkerheten til skolebarna.
I Sverige er skolebussene utstyrt med store varselskilt, og når disse bussene stanser for å slippe på og av skolebarn aktiveres i tillegg store blinkende varsellys. Hvordan er det så i Norge?

Fra tid til annen skades skolebarn i forbindelse med busstransport, men det er ikke så rart når denne transporten stort sett foregår med vanlige rutebusser der det er tillatt å stå i midtgangen. Enkelte steder brukes også gammelt reservemateriell til skoletransport, busser som ikke er utstyrt med sikkerhetsbelter, skal vi ha det slik?

Mange av våre unge som er avhengig av å bli fraktet til skoler med offentlige transportmidler, som skolebussen er, er altså henvist til å stå i midtgangen, fullstendig usikret, hver eneste dag. Det er et paradoks, at dersom foreldrene kjører barna til skolen i privatbil, får man et forelegg, vernegebyr heter det visstnok på myndighetsspråket, på ikke få hundrelapper for ikke å ha sikret barnet!

Som på mange andre områder er det penger det hele grunner i. Buss-selskapene stiller gjerne med mer materiell om det offentlige stiller opp med økte midler. En utfordring for de som organiserer skoletransporten er i tillegg at alle skoler i kommunen starter og slutter samtidig. Dersom man planla skoledagene sammen med å planlegge transportene, ville man kunne fått til et bedre tilbud.

Men det verste paradokset synes undertegnede er at samfunnet i det hele tatt godtar at vi lar våre unge bli transportert usikret, stående i en midtgang på en buss. I det minste burde man kreve at alle fikk sitte? Kjøretøyforskriftene er slik at rutebusser, bybusser, kan ha stående passasjerer. Men om en buss kolliderer i 30 km/t eller i 50 km/t, vil ingen klare å holde seg fast i den stroppen man eventuelt har fått tredd sin hånd inn i. De yngste skolebarna rekker for øvrig ikke opp til stroppen engang.

Vi har en Samferdselminister som stadig prediker den såkalte nullvisjonen, en visjon om null drepte i trafikken. At samme Samferdselsminister kan sitte rolig å se på at barn transporteres usikret i skolebusser, forundrer meg. Mener man noe med visjonen, så bør man revidere regelverket og innføre krav til at skolebarn i det minste skal transporteres sittende, og aller helst med sikkerhetsbeltet på.

På våre mange by- og forstadsbusser, transporteres daglig tusenvis av pendlere til og fra jobb, et stort antall stående. Og det er altså fullt lovlig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: