Opel skal utvikle GMs kompakte
Etter en intern konkurranse tapte Asia og USA, og Rüsselsheims utviklingssentrum ITEZ, med sine 7000 medarbeidere, sto tilbake som den som fikk oppdraget med å utvikle GMs nye biler i Astra-klassen. Dermed skal både Vectraene og de kompaktere GM-modellene utvikles i Tyskland, og det betyr kanskje også at det vil vise seg at Handelsblatt fikk rett – for et par uker gjenga de et rykte om at Rüsselsheim skulle bygge et nytt, stort europeisk designsentrum. Den nye Vectra (og Saab) skal komme i 2008, mens datoen for neste Astra enda ikke er kjent. Men det snakkes åpent om andre nye modeller. Allerede neste år skal det komme en sportslig SUV derfra, litt under Touareg, får vi vite. Snakkes det om en ny Meriva tro? Dessuten tenkes det fremdeles sterkt på en ny overklasse-Opel. En viss optimisme merkes også. Riktignok regner man med 500 millioner dollars baklengs i år også, men salget øker – så langt i år ligger Opel foran fjoråret. Når det gjelder økonomi sier Opel-sjef Fritz Henderson at han merker en trendendring, selv om det vil vare lenge før Opel opererer på et akseptabelt nivå. Imidlertid skal Opel snart operere som en GmbH, selskap med begrenset ansvar, i stedet for et AG, aksjeselskap, som det er nå. I praksis har det ikke vært en fri Opel-aksje siden tyve-årene, aksjene har ikke vært handlet på børs, og GM sitter på dem alle. En endret selskapsform gjør det enklere å leve, da trenger man for eksempel ikke forholde seg til børsens krav om meldinger til aksjonæren. De interne formalitetene blir ikke lenger bundet av tyske børsregler, og det hele kan operere mer smidig, fortelles det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |