Kjører med farlig bremsevæskeOslo (NW): Mange kjører rundt med for gammel bremsevæske. Da blir feriekjøring i sommervarme ekstra risikabelt. Gammel bremsevæske kan føre til at bremsepedalen ikke virker ved hurtig nedbremsing. – Bremsevæske tiltrekker seg etter hvert mer og mer kondens, som koker allerede ved 100 grader. Bremsevæske skal tåle temperaturer opp mot 250 grader og bør derfor byttes annethvert år, sier daglig leder Tore Abrahamsen i Biltema til Newswire. Kondensen kan også føre til rust i hjul- og bremsesylindrene.
Nye biler – Mange kjører med mer flaks enn forstand. Jeg har selv vært med på kontroller der folk kommer kjørende med bremsevæske på kokepunktet uten å være klar over hvor nærme de har vært en ulykke, sier Raaen. Han mener at folk tar særlig lett på bremsevæskesjekken når bilen begynner å bli noen år. – Men også eiere av nye biler slurver. Serviceintervallene på nye biler blir lengre etter hvert som bilene blir stadig mer driftssikre. Dermed får vi også en større andel bilførere som bare kjører og kjører uten å tenke på at bilen har deler som må byttes ved jevne mellomrom, sier Raaen.
Viktigere i Norge – I Norge har vi fire årstider, med mye fukt i flere av dem. Det gjør bremsevæsken mer utsatt for kondens enn i land lenger sør, sier Abrahamsen i Biltema. Det er spesielt viktig å ha ordentlige bremser i sommervarmen. – Temperaturen utenfra påvirker. Det samme gjør typisk feriekjøring, med køer og nedbremsing med tung last. Bilførerere med campingvogn bør være ekstra påpasselige, sier Abrahamsen.
Ikke for amatøren – Én liter dekker behovet. Du har lov til å bytte væsken selv, men du bør vite hva du gjør. Det er for eksempel viktig å lufte bremsene skikkelig etterpå. Jeg vil anbefale den usikre å heller overlate arbeidet til noen som kan det, eller til et verksted, sier Abrahamsen. – Er du i tvil om tilstanden på bremsene, er det fort gjort å få sjekket kokepunktet på bremsevæsken på et verksted eller en av NAFs kontrollstasjoner. Det kan være en god investering. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |