[]
[] [firmabil.no] []

Endelig: Panda 4x4 til Norge


Terje Ringen - BilNorge.no



Det er snart gått et år siden vi lot oss imponere av Panda 4x4 og dens fremkommelighet i italiensk gjørme. Nå kommer den etterlengtede modellen til Norge.

Bilen er en kompakt firehjulstrekker med enkle løsninger som gir en formidabel fremkommelighet. Den har gått sin seiersgang over Europa, og etter mye om og men har den norske importøren nå endelig fått tillatelse til å importere bilen.

Du kjøper ikke denne modellen for å dra fra dine venner – med 1,2-liters motor på 60 hester koblet til alle fire hjul via en 5-trinns manuell kasse, bruker den 20 sekunder på å akse til 100 og har en potensiell toppfart på 145 km/t. Særlig mye raskere går det nok heller ikke når den neste år får en 1,3-liters dieselmotor som alternativ energikilde.

 

God bakkeklaring
Panda 4x4 Climbing har relativt store hjul (185/65-14) og en bakkeklaring på 165mm. I tillegg er den utstyrt med forsterkede støtfangere, brede beskyttelseslister langs sidene og en beskyttelsesplate under motoren. En høy sittestilling gjør at du føler deg større enn du faktisk er i trafikken.

Fiat benytter en viskosekobling for å fordele kreftene mellom for- og bakaksel. På tørr asfalt sendes 98% til forhjulene, men ved behov sendes store deler av kreftene til de hjulene som har best grep – noe som gir god fremkommelighet på norske vinterveier.

 

Høstmodell
Panda 4x4 Climbing kommer til Norge i september og er først i rekken av flere nye Fiat-modeller (KLIKK HER). Du får den fra kr 185.000, og dermed får den to naturlige konkurrenter med 4x4, Suzuki Ignis og Daihatsu Sirion. Nærmere jul kommer også Suzukis nye Swift på banen.

Standardutstyret på Panda 4x4 består bl.a. av manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, el-vinduer foran, dual-drive servostyring, høydejusterbart førersete, 4 kollisjonsputer, radio/CD og elektriske speil. Blant elektroniske hjelpemidler er den utstyrt med ABS med EBD og MSR – et system som griper inn ved for eksempel kraftig nedgearing på glatt underlag for å hindre at hjulene låser seg.

LES OM VÅR PRØVETUR OG SE MANGE BILDER AV PANDA 4x4 HER.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: