[]
[] [firmabil.no] []

Spar €300.000 på Kinas Phantom


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Både den verste Harleyen og de største BMW’ene og Audiene selger bra i Kina. Men Rolls-Royce Phantom er fremdeles utenfor rekkevidden for de fleste. Så hvorfor ikke ta et velkjent kinesisk grep, og kopiere konkurrenten? Tenkte åpenbart Red Flag.

Red Flag er et gammelt kinesisk bilmerke, representasjonsbiler, først og fremst for Formann Mao og hans folk. Navnet eies av et firma som heter Hongqi, men det er ikke så enkelt at det plutselig er de som er dukket opp igjen med en Rolls-kloning. 

For i slutten av 80-årene begynte VW å engasjere seg i Kina, og koblet seg opp mot FAW, First Auto Work. Dermed hektet FAW seg på Hongqi og etablerte en ny, ganske eksklusiv Red Flag serie som var basert på Audi teknologi.

Denne historien gjentok seg ti år senere da Ford begynte å vanke i området. Også de fant frem til FAW som da fant tiden inne til å lansere nye Røde Flagg. Det var Lincolns Town Car som dukket opp med dette merket og ble kalt enten Century Star eller Flagship.

Det er mulig Chris Bangle, BMWs designsjef som har hatt ganske mye å gjøre med fasongen på den nye, BMW-eide, Rolls-Roycen, kan sin bilhistorie og tenkte på den da han sa at ”denne vil jeg gjerne vite mer om”.

Da hadde han stått og sett på en av de store overraskelsene fra årets Shanghai-utstilling. HQD het av en eller annen grunnmodellen, den hadde nesten de samme målene som Rolls-Royce Phantom, men var enda litt mer rettvinklet og hadde kanskje en enda mer imponerende grill, slik at den om mulig var enda Rollsere enn original-Rollsen.

Slik den sto var den et rent styling-konsept. Men fabrikkens folk antydet at den ville komme i produksjon i 2008, at den ville koste 300.000 euro mindre enn Rolls og at den ville bli drevet enten av en V12 eller en W 12 motor. Dette siste fikk selvfølgelig mange til å lure på om det virkelig var litt VW bak.

Det morsomme er at amerikanske Bling-blader allerede har trykket bilen til sine hjerter.  Funky grill og skikkelig hekk. ”Det eneste du behøver å gjøre er å hive noen 22 tommere på den, og du får en skikkelig G-Ride” leser vi. Nå er det kanskje ikke så mange kinesiske hip hopere i markedet enda, men hvorfor ikke la Malcolm Bricklin importere en og annen, sammen med alle kinesiske Chery han skal selge i USA?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: