[]
[] [firmabil.no] []

Drive by wire a la Citroën


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det har vært en del drive by wire i det siste – noen av de mest spennende har vel vært GMs forskjellige skateboard-modeller. Men enda morsommere blir det når vi dropper alt som heter brenselceller og radarmålere og fancy omgivelser og hiver systemet om bord i en ellers vanlig C5. Vi har kjørt den.

Citroën har demonstrert drive by wire før. Om bord i konseptbilen C-Crosser, for eksempel. Problemet med slike demonstrasjoner er at vi som regel blir mer opptatt av showbilen og hvor dårlig (eller overraskende bra) den faktisk er skrudd sammen, slik at vi ikke klarer å konsentrere oss om systemet.

Nå kan umulig det at et komplett elektro-system erstatter alt det mekaniske i en vanlig C5 være årsaken til at dette var lettkjørt. Lettkjørtere enn noe annet nytt konsollspill-system jeg har vært borti. Grunnen må være at dette er gjennomarbeidet, og tilpasset eldre mennesker som er vant til tilbakemeldinger både gjennom rumpe, hjerne og hender.

 

Null pedaler
Drive by wire er altså det noe upresise navnet på et system som fjerner alle mekaniske forbindelser mellom menneske og styring/bremsing/drivlinje. I Citroëns tilfelle har vi da null pedaler, bremsene er små knotter på baksiden av et avskåret ratt mens gassen er noen trykkplater, tilpasset tommelen, på forsiden. Automatgear selvfølgelig.

Den elektriske styringen er allerede glitrende tilpasset et fjernstyringssystem, vi trenger ikke noen rattstamme for å fortelle den hva den skal gjøre. På grunn av rattets utforming er det bygget inn stor forskjell på utvekslingen ved lav og høy hastighet – når det går fort er det ikke store utslaget som skal til for å skifte fil, mens du kan beregne millimetrene når du parkerer ved lave hastigheter.

Å modulere bremsene var det jeg var mest skeptisk til – det viste seg å gå glimrende – allerede etter tre runder på en ganske kort bane var jeg helt hjemme i denne bilen. Men det pussige var at jeg med en gang la opp til å gasse med venstre tommel og bremse med høyre hånds pekefiner. Hvis jeg la venstre arm på taket slik at jeg måtte bruke høyre til alle jobber, gikk det mer hakkete, og bremse med venstre og gasse med høyre trengte et helt annet innslag av hjerneavdelingen.

 

Lettlært
Underlig, men jeg er sikker på at det ikke ville ta lang tid før jeg klarte å koordinere alle lemmene. Bare en eneste gang lurte jeg på hva jeg drev med. Litt for fort inn i en blind sving og plutselig kom den ekle følelsen ”pedalen er borte!”. Det tok ikke mer enn et tiendedels sekund før fingeren var på plass, men antydning av adrenalin var det.

Citroëns folk frykter at det kan ta ti år før systemet er i produksjon. Før du kan få skreddersydd både layout og egenskaper nøyaktig som du måtte ønske. 

”Venstrehåndsoppsett, med karakteristika a la Alain Prost, vær så snill” kan bli en like kurant del av ordrelappen som ”Grå, metallic”. Men når de utstyrer en C5 med det beste de har utviklet så langt, og lager en forsiktig liten forestilling for den viktige delen av pressen, kan det tyde på at her er det en og annen glup tekniker som har tenkt å drive litt utpressingsarbeid overfor en treig markedsavdeling. Tradisjonelt er de bransjens mest konservative. Enda mer konservative enn dere: kundene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: