Jarno Trulli privat
Som eneste norske representant, tilbrakte Bil/BilNorge.no tre dager sammen med Toyota F1-fører Jarno Trulli i Italia. Vi ble invitert hjem til Trulli-familiens residens i Pescara, besøkte hans vingård utenfor byen og ble med ham på en testdag på Monza-banen. Reportasjen kan du lese i sommerutgaven av BIL som du finner i din bladkiosk, men her skal du få Trullis kommentarer til en rekke spørsmål han fikk fra journalister fra forskjellige europeiske medier. Dessuten serverer vi et rikholdig fotoalbum fra et begivenhetsrikt møte med en ydmyk og sympatisk F1-stjerne.
Er du lykkelig som F1-fører? Jeg elsker jobben min. Jeg har ofret mye for å nå dit jeg er i dag og ofrer fortsatt mye. Likevel er jeg svært lykkelig og har funnet en ballanse i livet.
Er det mulig å nå F1 uten masse penger? Det er jeg selv et bevis for. Jeg har kommet dit jeg er uten penger i ryggen. Det viktigste er talentet samt viljen til å nå målene.
Dersom du kunne starte livet på nytt, ville du da fulgt den samme retningen som du har gjort? Jeg ville gjort nøyaktig det samme om igjen.
Hva gjør en fører dyktig nok til å komme til F1? Han må ha et medfødt talent som kan utvikles. Ellers må alt stemme mentalt, fysisk og psykisk og han må være bestemt, fokusert og villig til å ofre alt for å nå målene. Pluss at han trenger en god porsjon flaks og må være på rett sted til rett tid.
Livet for en F1-fører utenfor banen virker kjedelig med en rekke plikter og trivielle oppgaver for sponsorer, presse etc. og lite tid til private gjøremål. Stemmer det? Jeg har svært lite tid til familie og venner. Programmet mitt er tett med løp, testing, events, møter, oppdrag for sponsorer osv. Det er dette jeg mener med å ofre mye.
Liker du å kjøre vanlig bil? Nei, det synes jeg er kjedelig. Jeg liker bedre å kjøre MC, det gir en annen frihetsfølelse. Jeg tøyer aldri grensene på sykkelen, og kjører ganske forsiktig.
Hva liker du å gjøre i fritiden? Drive med sport, sykle, svømme, høre på musikk. Jeg liker mange typer musikk, rock, pop, jazz, swing, blues. Dessuten foretrekker jeg å være hos familien i Pescara så mye som mulig.
Hva er planene når du en gang i fremtiden avslutter karrieren? Jeg har ingen konkrete planer, men skal bruke masse tid på familie og venner som jeg har forsaket tidligere. F1 har stjålet mye av min tid. Selvsagt vil jeg fortsatte med vingården og lage best mulig vin.
Hva er ditt viktigste mål i livet? Å vinne VM-tittelen er det viktigste målet for både teamet og meg selv. I tillegg forsøker jeg å finne en best mulig ballanse mellom det jeg liker og det jeg ikke liker. Man kan ikke bare ha solskinnsdager, men jeg prøver å gjøre det beste ut av hver eneste dag. Jeg vil gjerne tilbringe mer tid med familien, men det er lite jeg får gjort med det nå.
Hvordan ser en testdag ut? Vi arbeider hardt hele dagen, fra ni om morgenen til seks på kvelden og kjører som regel 300-400 kilometer dersom alt fungerer som det skal.
Du ser ut til å ha et stramt program på hele livet ditt. Finner du noensinne på noen sprell? No way! Jeg er en rolig person som liker et enkelt liv med familien. Små ting gjør meg lykkelig. Det jeg har oppnådd i livet allerede, er mer enn nok til å gjøre meg lykkelig. Jeg har en fantastisk jobb som alltid har vært drømmen min.
Hvis du ikke hadde kjørt F1, ville du ha utøvd noen annen form for motorsport? Det vet jeg ikke. Jeg har kjørt MC siden jeg var fire år, så kanskje jeg kunne hatt en karriere på to hjul. Men jeg vil ikke bytte ut den karriere jeg har med noe som helst annet.
Er det vanskeligere å drive business enn å være F1 fører? Lettere, faktisk. Livet i Formel 1 er svært tøft. Å være F1 fører i dag er komplisert og krevende. Til vinproduksjonen har jeg dyktige mennesker rundt meg som står for alt, så det er begrenset hvor mye jeg selv involverer meg.
Du har mange beundrere, men hvem beundrer DU? Folk som gjør store ting uten å være arrogante eller forsøke å heve seg over andre. Enkle mennesker, uansett hva de driver med, bare de er seg selv. Mitt første forbilde i ung alder var Niki Lauda. Selvsagt så jeg også opp til Senna, Prost og andre, men Lauda var den første helten.
Nå er du selv en helt for mange. Hvordan føles det? Ærlig talt ser jeg ikke på meg selv som en helt, jeg tenker ikke over det. Jeg er bare en F1-fører. Men jeg forstår at noen ser opp til meg, for jeg gjorde det samme med andre førere da jeg selv var ung. Jeg liker å bli respektert som den jeg er – en vanlig person, men ønsker ikke å bli hevet over andre fordi jeg har en spesiell jobb.
Er du noen gang redd for å bli skadet i en ulykke? Det skjer så fort når noe går galt at du ikke rekker å tenke på det. Jeg har hatt mange uhell, men har lagt alle bak meg mentalt.
Har det at du nå har blitt pappa noen påvirkning på kjøringen? Ja, definitivt. Jeg er mer motivert og føler jeg må ha med et trofé hjem til babyen hver gang jeg kjører løp.
Ønsker du at din sønn skal følge i dine fotspor? Definitivt ikke. Dette er et tøft yrke, så jeg ønsker han skal ha et enklere liv, selv om jeg er svært fornøyd med det jeg gjør.
Liker du å bli intervjuet av journalister? Ikke i det hele tatt. Jeg tror ikke dere heller hadde likt å ha 50 mennesker rundt dere dag ut og dag inn som stiller de samme dumme spørsmålene om og om igjen (he-he). Noen ganger kjeder det nesten livet av meg.
Så du foretrekker fart og spenning? Ja, å kjøre fort på banen og drive med sport. Jeg liker fysisk trening, både løping og sykling, og gjør det alltid alene. Føler mest frihet da. Livet er en konkurranse, hvor jeg ønsker å vinne mest mulig. På banen er jeg 100 prosent fokusert på mine oppgaver. Men når jeg kommer hjem, er jeg en helt annen, mer avslappet.
Er det mulig å ha virkelig gode venner blant førerne? Ja, hvorfor ikke? Jeg har flere venner på banen, men det betyr ikke at vi ikke er konkurrenter. Alonso og jeg ble gode kompiser da vi kjørte sammen, men jeg gir ham ikke noen særbehandling på banen likevel.
Hva med din nåværende teamkollega, Ralf Schumacher? Vi jobber bra sammen. Han er rask og motivert, flink med tilbakemeldinger og langt enklere å samarbeide med enn jeg hadde fått inntrykk av på forhånd. Mye bedre enn forventet på alle måter.
Tenker du på noe annet enn kjøringen når du er på banen? Nei, da tenker jeg bare på neste sving. Vi arbeider nærmest som roboter og forsøker å gjøre hver runde og hver sving perfekt. Det er svært krevende å kjøre en F1 bil i høye hastigheter, og den minste feil kan få katastrofale følger.
Påvirker det privatlivet ditt? Antageligvis. For når jeg kommer hjem krever jeg også at alt skal være perfekt, av meg selv og mine omgivelser. Både kona og foreldrene mine synes jeg kan bli slitsom innimellom.
Hva er viktigste årsak til Toyotas fremgang i år? Det er ingen enkel forklaring på det. Ralf og jeg samarbeider bra med å utvikle bilen, hele pakken har blitt bedre med bil, motor og dekk. Det er ingen enkelt person som står for forbedringen, men hele teamet som drar i samme retning.
Dere har fått bra grep på startene i årets løp. Benytter dere samme system som Renault? Vi har utviklet vårt eget system som fungerer bra. Som hos Renault består det av flere forskjellige komponenter som til sammen gir effektive starter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |