[]
[] [firmabil.no] []

To nye Jaguar diesel


Geir Andreas Wangsmo - BilNorge.no



Nå er det klart for to nye dieselversjoner fra Jaguar: X-Type 2.2 Diesel og XJ 2.7 Diesel. Vi har prisene.

Mange rynket på nesen når Jaguar X-Type kom med 2,0-liter dieselmotor fra Ford Mondeo, men det gikk nok over ganske raskt. De som fortsatt tvilte på regnestykket Jaguar + diesel = sant, fikk god grunn til å snu når den nye 2,7-liters V6 diesel ble lansert i S-Type for et drøyt år siden. Dette viste seg å være en svært stillegående og sivilisert diesel.

X-Type 2.2 Diesel
Nå får X-Type en større og kraftigere diesel, også denne gang hentet fra moderkonsernets Ford Mondeo. Slagvolumet på rekkefireren er økt til 2,2 liter, effekten er nå 155 hk ved 3500 o/min, og dreiemomentet er hele 360 Nm ved 1800 o/min. En såkalt overboost-funksjon kan gi hele 400 Nm dreiemoment i nesten 20 sekunder, nyttig ved forbikjøringer.

Den nye motoren er såpass gjerrig på drivstoff at den klarer seg med 0,60 l/mil ved kombinert kjøring (0,62 for stasjonsvogn), og oppfyller utslippskravene i Euro IV. Også 2.0 Diesel er innenfor Euro IV-kravene nå.

Den nye 2.2 Diesel får en ny 6-trinns manuell gearkasse, dessverre er det ikke planer om en automatkasse. Ytelsene er oppløftende, med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,9 sekunder, 9,3 sekunder for stasjonsvognen. Toppfarten er 220 for sedan, 215 for stasjonsvognen (Estate).

XJ 2.7 Diesel
Den 2,7-liters V6 dieselmotoren som kom i S-Type i fjor, kommer nå også under panseret i luksusmodellen XJ. Effekten er fortsatt 204 hk ved 4000 o/min, og 435 Nm ved 1900 o/min, og sekstrinns automatkasse er standard. Dette er tilstrekkelig til å gi akselerasjon til 100 km/t på 8,2 sekunder, samt en toppfart på 225 km/t. Likevel er snittforbruket ikke mer enn 0,81 l/mil, blant annet takket være det lette aluminiumschassiset.

Jaguar har vært grundige i jobben med å støydempe motoren, men også vei- og vindstøy er redusert. Motorfestene er elektronisk kontrollert for å eliminere maksimalt av støyen som normalt overføres til kupeen. Panseret og torpedoveggen er ekstra isolert, og vinduene er såkalte akustisk laminerte glass.

Med den nye dieselmotoren omfatter nå XJ-serien hele 5 motorer: 2.7 V6 Diesel, 3.0 V6, 3.5 V8, 4.2 V8 og toppmodellen 4.2 V8 med kompressor og 400 hk. Dieselmotoren blir ikke tilgjengelig i LWB-modellene med lengre akselavstand.

Priser X-Type 2.2 Diesel:
X-Type 2.2 Diesel Classic: kr. 425.200,-
X-Type 2.2 Diesel Classic Estate: kr. 454.100,-
X-Type 2.2 Diesel Sport: kr. 440.700,-
X-Type 2.2 Diesel Sport Estate: kr. 468.300,-
X-Type 2.2 Diesel Executive: kr. 445.800,-
X-Type 2.2 Diesel Executive Estate: kr. 473.200,-

X-Type 2.2 Diesel er ca. kr. 42.000 dyrere enn X-Type 2.0 Diesel. Jaguar Norge AS har en kampanje som gjelder alle X-Type modellene, hvor man får to forskjellige utstyrspakker til gunstige priser:

    X-Type Classic og Executive:
  • Xenon lys
  • Convenience Pack: Elektrisk foldbare sidespeil, parkeringssensorer bak, teppematter og metallic lakk
  • Navigasjonssystem med touch screen

    Veiledende pris for dette utstyret er kr. 39.860, men dette tilbys nå for kr. 8000.

    X-Type Sport:

  • Trip computer
  • Cruise control
  • Xenon lys
  • Premium Sound stereoanlegg
  • Convenience Pack: Elektrisk foldbare sidespeil, parkeringssensorer bak, teppematter og metallic lakk
  • Aruba lettmetallfelger, 18”

    Veiledende pris for dette utstyret: kr. 39.010, men kan nå fås for kr 8000.

Priser XJ 2.7 Diesel:
XJ 2.7 Diesel Executive: kr. 859.900
XJ 2.7 Diesel Sovereign: kr. 942.800
Til sammenligning koster en Jaguar XJ 3.0 V6 Executive kr. 898.300

I Bil nummer 10 som kommer i salg 6. september kan du lese mer om de nye Jaguar-modellene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: