[]
[] [firmabil.no] []

Biltema viser kortene


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Biltema økte omsetningen med 26 prosent i første halvår. I august åpner kjeden nytt varehus i Ålesund, deres tredje nye etablering i Norge i år og totalt det trettende i rekka. I mars etablerte kjeden seg på Hamar, i slutten av mai i Mjøndalen.

--Innen 2012 skal vi ha 30 varehus i Norge. Når vi åpner i Haugesund, blir Biltema større i Norge enn i moderlandet Sverige, sier styreleder Magne Teigland til Newswire. Også i 2006 er tre nye varehus planlagt: Haugesund i februar, Fredrikstad i april og Ski i løpet av høsten.

Ved inngangen av juli hadde Biltema omsatt for 450 millioner kroner netto. Når de nyåpnede butikkene ikke regnes med, er omsetningsveksten fra i fjor på 16 prosent.

--I år regner vi med å lande på en nettoomsetning på 1,1 milliarder kroner, både som følge av nyåpninger og vekst i våre eksisterende varehus, sier Teigland.

Hovedtyngden av vareutvalget hos Biltema er fremdeles relatert til bil. Men siden oppstarten i Norge for tjue år siden, har sortimentet vokst til å omfatte hjem- og fritidsartikler og all slags tilbehør til båt, bygg og data. Totalt har kjeden 15 000 vareslag.

--Produktene våre er rimelige og av god kvalitet. Vi har for eksempel tiårsgaranti på alt verktøyet vårt. Den generelle reklamasjonsprosenten ligger på under en halv prosent, sier Teigland.

Ekspansjonen gir seg også uttrykk i størrelsen på de nye butikkene. Den på Hamar er på 3000 kvadratmeter, 500 flere enn butikken på Alnabru i Oslo. I Mjøndalen er varene fordelt på 4500 kvadrat. Butikken som åpner i Haugesund vil bli på hele 7200 kvadratmeter.

Da Biltemas grunnlegger Sten Åke Lindholm startet opp i Sverige i 1963, hadde han mye av samme filosofi som landsmannen og IKEA-gründeren Ingvar Kamprad. Ingen mellomledd og innkjøp rett fra produsent. Varene til butikkene i Norge kommer fra et kjempelager i Sverige. Biltema har sine egne merkevarer, men de er produsert av forskjellige eksterne leverandører.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: