Skroting gir snart overskudd
I forbindelse med ”hvem skal skrote Rover” antydet vi at skroting, på grunn av høye stålpriser, snart ble en ren plussforretning for bilprodusentene. Nye tall bekrefter dette. Det er ikke lenge siden skrapjern ble betalt med 100 Euro pr tonn. Nå er prisen 220 Euro og fremdeles stigende. Dette betyr at Europas bilfabrikker ikke ser så mørkt på de nye skrotingsreglene som skal tre i virksomhet om 18 måneder for hele EU/EØS området. ”På denne måten vil virksomheten kunne gå i pluss. Ja, vi tror faktisk prisen kan synke litt igjen, uten at det går ut over den positive forretningen som ligger i dette” sier en engelsk representant for PSA, Nicholas Lee. Noen er riktignok skeptiske. ”Forskjellig implementering i EU-området, og forskjellige ambisjonsnivåer, kan skape problemer for produsentene og ikke nødvendigvis gi miljø-fordeler. Det finnes bedre måter å håndtere end-of-life spørsmålet på” sier Ford, Köln-sjefen for gjenvinning, Bernd Gottselig til Automotive News. Mange har lenge vært redd for at ELV-direktivet, som gjelder fra januar 2007, ville bety enorme ekstra omkostninger for bilfabrikkene. Skrapstålprisen sukrer akkurat den kaka litt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |