[]
[] [firmabil.no] []

Citroën C8 og Peugeot 807


Geir Hovensjø



BILTEST: Det gjelder å telle når du skal bedømme flerbruksbiler som tvillingene Citroën C8 og Peugeot 807.

Først publisert i BIL 9 - 2002.

En rask beskrivelse av nykommeren fra Citroën og Peugeot blir fort en oppramsing av tall: 58 oppbevaringssteder i form av skuffer og skap, hyller, nett, brilleholdere,dørlommer og andre hulrom. 19 av dem, tror jeg, har plass til flasker, kopper og drikkebokser. Tre bokser har eget kjølerom.7 speil, inklusive to belyste sminkespeil og ett ekstra vidvinkelspeil til overvåking av opptil seks uskikkelige unger.

Valgmulighet mellom 2, 5, 6, 7 eller 8 seter. Toseteren i Norge som avgiftsbillig varebil, femseteren med tre separate seter i andre rad, seksseteren som luksusversjon med to i andre og to i tredje rad, syvseteren med tre i andre og to i tredje, åtteseteren med setebenk for tre også i bakerste rad. Alle bakseter har trepunktsbelter og kan justeres 15 cm i lengderetningen eller løftes ut. Når du omsider arver tantes antikke kommode, får du plass ved å stable fire bakseter langs samme sidevegg. Forsetene kan snus 180 grader. De ytre setene i midtraden har Isofix-fester for barneseter.

Fire knapper på nøkkelen, som nærmer seg størrelsen på en TV-kontroll. Den betjener bilens kanskje største nyhet, de motoriserte skyvedørene. Buzzzz, så glir dørene opp og igjen, og selvsagt stopper de automatisk hvis noen stikker strupen i åpningen.

Seks kollisjonsputer; to foran, to sideputer ved midtstolpen pluss to sidegardiner som beskytter hodene på alle tre seterader, den første flerbruksbil med slike. 11 dyser i klimaanlegget, slik at du overalt i bilen kan kule’n med åtte høyttalere som sprer musikk fra et 80 hoders symfoniorkester (valgfritt).

Liten klasse
Kort sagt: I flerbruksbilene satses det først og fremst på å skru antallet muligheter i været. Bilene blir en slags minivariant av bolighus. Du og dine skal kunne få med dere mye og drive med mangt.

Ideelt for barnefamiliene, men de stiller seg neppe i kø når C8 og 807 lander i Norge rundt nyttår med pris fra rundt 400.000 kroner. Bare 350.000 store flerbruksbiler kjøpes årlig av europeiske kunder, av dem regner Citroën og Peugeot å kapre 40.000 hver. Til sammenligning: I USA, de store bilers rike, selges rundt en halv million bare av Chrysler Voyager. I Europa er det mindre og billigere biler som Opel Zafira, Citroën Picasso og Renault Scenic som dominerer.

Med beskjedent marked er det ikke rart at europeiske fabrikker sparer penger på kloning. C8 og 807 er to av fire nesten identiske biler som sendes ut fra fabrikken ved Valenciennes i Nord-Frankrike. Italienerne Fiat Ulysse og Lancia Phedra kjører utenom Norge.

Kvartetten bygges på samme plattform som forgjengerne. Lengden er økt 27 cm, hvorav halvparten kommer kupeen til gode. Akselavstanden er som før, men det betyr ikke så mye fordi golvet ligger så høyt at hjulkassene stjeler lite plass. Golvet ligger egentlig FOR høyt. Innvendig høyde begrenses, og baksetene er nokså lave og flate.

C8 og 807 har hver sin merketypiske front, og interiørarkitektene har fått boltre seg med ulike setetrekk og annen pynt, mens drivlinje, understell og annen teknikk er identisk.

En dash-bru
Et oppholdsrom av en bil skal selvsagt ha sin egen stil. Flerbruksbilenes en-boksdesign gir en enorm boltreflate mellom ratt og frontrute, og her har stilistene konstruert en bru i hele bilens bredde. På midten sitter tre instrumenter bak turkis glass inspirert av fryseboksemballasje. Det ser lyst og luftig ut og funker ganske greit, som det meste annet innendørs. Som før stikker gearspaken lettbetjent ut av veggen.

Kjøreegenskapene? Neppe det helt avgjørende punkt på denne type bil. Høyt tyngdepunkt og høy vekt kan vanskelig gi lekne svingegenskaper. C8 og 807 er strammet opp sammenlignet med forgjengerne Evasion og 806, kanskje litt på bekostning av fjæringskomforten. Nykommerne føles trygge og stabile på veien under normal kjøring. Bremseassistent, antispinn og ESP hjelper til når du tøyer grensene.

Fem motorer
Tre bensinmotorer står på menyen: 2,0 liter med 137 hk, 2,2 liter med 160 hk, variable ventiltider og to balanseaksler, og toppmodellen 3,0 V6 med 208 hk koblet til firetrinns automatkasse som kan betjenes sekvensielt. Denne fins også på 2,0-literen.

De to dieselmotorene på 2,0 liter med 109 hk og 2,2 liter med 130 hk, med mye moment på lavt turtall, passer godt i biler på drøyt 1700 kilo beregnet for en jevn og avslappet kjørestil. Blandingsforbruket ligger nesten tre desiliter lavere enn på de firesylindrete bensinutgavene.

Verken den minste bensin- eller dieselmotoren sto parat ved prøvekjøringen. 2,2 HDi trykker kraftig på fra bunnen, men er ikke den aller mest lydsvake når turtallet stiger. Det er bra futt også i 2,2-liters bensinmotor. Komfortutgaven med V-sekser oppfører seg selvsagt verdig, men blir neppe å se i Norge.

DETTE ER CITROËN C8/ PEUGEOT 807:

2,0

2,2

3,0

2,0 HDi

2,2 HDi

Sylindervolum:

1997 ccm

2230 ccm

2946 ccm

1997 ccm

2179 ccm

Boring x slag:

85 x 88 mm

86 x 96 mm

87 x 82,6 mm

85 x 88 mm

85 x 96 mm

kW (hk)/omdr.:

100 (138)/6000

116 (160)/5650

150 (208)/6000

79 (109)/4000

94 (130)/4000

Nm/omdr:

190/4100

217/3900

285/3750

270/1750

314/2000

Egenvekt:

1612 kg

1648 kg

1784 kg

1710 kg

1750 kg

0-100 km/t:

12,2 sek.

11,6 sek.

11,0 sek.

14,6 sek.

13,6 sek.

Toppfart:

185 km/t

196 km/t

205 km/t

174 km/t

182 km/t

Forbruk by:

1,23 l/mil

1,29 l/mil

1,58 l/mil

0,94 l/mil

1,01 l/mil

Forbruk landevei:

0,73 l/mil

0,78 l/mil

0,90 l/mil

0,59 l/mil

0,59 l/mil

Forbruk snitt:

0,91 l/mil

0,97 l/mil

1,15 l/mil

0,72 l/mil

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

218 g/km

231 g/km

275 g/km

189 g/km

199 g/km

Lengde: 472,6 cm. Bredde: 185,4 cm. Høyde: 185,6 cm. Akselavstand: 282,3 cm. Sporvidde f/b: 157,0/154,8 cm. Bagasjevolum: 324-2948 liter. Tankvolum: 80 liter.
Forbruk ifølge 99/100 EU.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: