[]
[] [firmabil.no] []

Tøft å lansere ny Daimler


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Nå har Jaguar bekreftet at de skal lansere en luksusutgave av XJ, og kalle den Daimler. De har ikke fortalt hvorfor.

Jaguar kjøpte Daimler-merket i 1960, og bygde vel såkalte Daimlere (Jaguarer med en annen grill) frem til for et par-tre år siden. Men den bare fizzet ut – her var det ikke snakk om å gå ned med flagget til topps. Ingen merket det, og ingen brydde seg. I fall du lurer: Ja, navnet har med DaimlerChrysler å gjøre. I 1893 kjøpte Frederick Simms de engelske rettighetene til Daimlers motorer, og grunnla Daimler Motor Company i Coventry.

Men hvorfor i all verden skal de skal lansere et top-end produkt, og kalle det noe ingen lenger har noe forhold til, er i grunnen et godt spørsmål. Mulig at de håper å få noen ekstrasalg? Investeringene blir i hvert fall minimale, for det dreier seg om en XJ med lang akselavstand og med den karakteristiske Daimler-grillen.

Det er tvilsomt om Ford/Jaguar klarer å lage disse bilene så dyre at de kommer til å konkurrere i Rolls-Maybach-Bentley segmentene, slik at prisingen vil nok dessverre også gjøre den til ”nok en luksusbil”.

Jaguar har tapt solid, det snakkes om mer enn 1 milliard dollar de siste to årene. Ikke alle er overbevist om at dette er måten å rette på det bildet. Merkevareforvirring er det de fleste frykter.

Vi får se hvordan det ser ut på Frankfurt-utstillingen. Det er der Daimler skal gjenoppstå.

Les også:

  • Daimlers historie
  • Jaguars historie

  • Artikkel fra www.firmabil.no
    URL: