[]
[] [firmabil.no] []

Opel åpner (og lukker) Astra


Terje Ringen - BilNorge.no



Opel skal på den kommende bilutstillingen i Frankfurt lansere et nytt medlem i Astra-familien. TwinTop blir ikke uventet betegnelsen på modellen med avtagbart ståltak.

Sammen med 3- og 5-dørs, stasjonsvogn og nye Zaphira blir dette den femte modellen som bygges på samme plattform og den fjerde som bærer Astra-betegnelsen. Mens forrige generasjon Astra cabriolet er bygget av Bertone i Italia i et antall av 55.000 siden lanseringen i 2000, er den nye et rent Opel-produkt som skal settes sammen ved anlegget i Antwerpen sammen med 3- og 5-dørsutgavene. Opel er nok også inspirert av suksessen de har med Tigra TwinTop som på et snaut år er produsert i et antall av 41.000.

”Med Astra TwinTop lanserer vi en ny, spennende nisjemodell samtidig som vi utvider porteføljen vår i det viktige kompakt-segmentet,” sier adm. direktør Hans H. Demant hos Adam Opel AG. ”Men fem forskjellige modeller på samme plattform, har vi mer å by på i denne klassen enn noen av våre konkurrenter.”

 

Mange valgmuligheter
Astra TwinTop skal tilbys med fire ulike bensinmotor – den minste med 105hk mens toppmodellen får 2-liters turbomotor på 200hk som kan skryte av en toppfart på over 230 km/t. Modellen vil også bli tilgjengelig med en 1,9 CDTI dieselmotor utstyrt med partikkelfilter som standard. Den yter 150hk. Unikt tilleggsutstyr som det adaptive IDSPlus chassiset med CDC (elektronisk støtdemperkontroll), Sport-innstilling og adaptive frontlykter blir tilgjengelig på utvalgte modeller.

Astra TwinTop måler 4,48x1,76x1,41 meter, og selv om plattformen er den samme som familiemedlemmene, er 70% av delene unike for denne modellen. Når du kjører lukket rommer bagasjerommet 440 liter, mens det når du kjører åpent tar 200 liter. Taket foldes i tre deler og lagres horisontalt, og en spesiell funksjon skal gi enkel adkomst til bagasjerommet - selv når taket ligger lagret der.

SAFETEC aktivt og passivt sikkerhetssystem skal ta vare på de ombordværende i kritiske situasjoner, og mot pristillegg kan bilen leveres med aktive veltebøyler skult bak nakkestøttene til de to som får plass i baksetene. God plass, i følge Opel, som lover komfort for fire selv på lengre turer. Våren 2006 vil du se Astra TwinTop på norske veier mens den offisielle debuten skjer i midten av september på IAA.

 

Slutt for Speedster
Samtidig som de kutter taket av Astra, kutter de også avtalen med Lotus. Det blir med andre ord ingen flere Speedstere – vel den eneste midtmotor-Opelen noensinne.

Det er fem år siden denne spartanske, særdeles effektive to-seteren dukket opp. GM sørget for motor og utvendig skall, Lotus fikset resten, på ren Elise-basis. Planen var å selge 10.000 av denne atypiske Opelen, 7.000 ble det endelige resultatet. Skuffende svakt, men GM har vel ikke akkurat apparatet til å nå hardcore sportsvognfanatikerne. Tyskerne tok forresten 3.000 av totalen.

Men trøsten er at Hans Demant, styreformann for Opel, lover at Opel fortsatt skal levere biler for de virkelige entusiastene – og, viser det seg, det er ikke Astra Twin Top han tenker på.

For neste år kommer en ny Opel sportsvogn, til noe under 30.000 Euro. Den blir bygget på Kappa-arkitekturen, hvilket blant annet vil si bakhjulsdrift. Den blir en meget tett slektning av Pontiac Solstice, som nå endelig begynner å piple ut fra samlebåndet, og Saturn Sky.

PS! Du finner mer info om de omtalte modellene i linkeboksen under bildet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: