Nye Hilux blir også kombinert bil
Toyota lanserer i oktober nye Hilux i Norge. Og det blir den eneste bilen produsert i Afrika på det norske markedet. Ny Hilux produseres nemlig bare i Thailand, Sør-Afrika og Argentina. Til Norge er det bestemt at mens X-cabene skal komme fra Thailand – vil øvrige modeller kommer fra Toyotas fabrikk i Durban, Sør-Afrika. Toyota satser kraftig på den nye Hiluxen. De regner med å selge rundt 1000 biler i året og modellprogrammet blir større enn noen gang. Det kommer tre hovedmodeller til Norge - singelcabin, dobbeltcabin og X-cab. Nye Hilux vil i følge Toyota Norge passe strålende inn i dagens modellprogram - mellom RAV4 og Land Cruiser. Alle bilene kommer med dieselmotor på 102HK og 4-hjulstrekk. Blir kombinert bil Det kan skje at fabrikken i Afrika kan lage biler med lengre lasteplan for Norge, men i første fase har Toyota Norge bestemt at biler skal bygges om med lengre plan i Norge. Når de første Hilux ankommer Norge i september, skal de to første rett til ombyggere som alt ser på hvordan de kan "trylle" slik at bilens lasteplan får de magiske 1,70 meter. Ny innebil - Vi tror dermed at Hilux vil kunne bli et alternativ også som familiebil, sier Svendsen. Det blir en bil for folk som vil ha med seg alt - og som ser fordelen i at bilen akkurat har et lasteplan. I USA er jo slike biler helt "inne" og vi har stor tro på at mange vil falle for den løsningen vi velger. Toyota beklager trolig ikke at argeste konkurrenten Nissan ikke kommer med sin nye Navara som kombinert bil. Den mangler også 20 cm på lasteplanets lengde - men i motsetning til Toyota sier teknisk avdeling hos Nissan blankt nei til en løsning der planet forlenges med de magiske 20 cm. Ikke før i 2006 Og det største markedet for Hilux i Norge er faktisk ikke på fastlandet - men på Svalbard. Der var Store Norske verdens nordligste Toyota-forhandler - men de har nå sluttet som forhandler og overlatt agenturet til en ny forhandler. På Svalbard brukes Hilux som bil i gruvene. De nye modellene skal ha fått betydelig mer personbilkomfort enn dagens modell. Og det er neppe det man spør mest etter når bilen skal gå inn og ut av anlegg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |