Cordes i innsidehandel?
Fredag fortalte myndighetene at de gjennomførte en ”rutinemessig” undersøkelse for å sjekke om det var noen innsidehandel i forbindelse med Daimlerchrysler-sjefens avgang. Nå er det blitt kjent at Mercedes-sjef Eckhard Cordes gjorde en mill Euro på en kjapp fredagsdeal. Akkurat denne kommer sannsynligvis til å koke ned til at Eckhard Cordes (bildet) sammen med rundt 6.000 andre i lederposisjoner, hadde tegnet seg på et opsjonsprogram i 2003. Fredag morgen, i god tid etter at Jürgen Schrempp hadde fortalt at han skulle gå av til nyttår, erklærte Cordes opsjonen og kjøpte 93.500 aksjer til kurs: € 34.40. Noen timer senere kunne han selge pakken igjen til 39,58. Dere som kan regne finner fort ut at dette blir en gevinst på nesten en halv million. Men det er nemlig mer å hente: for opsjonen presiserte en pris på 28,67, som var litt mer realistisk i 2003. Daimlechrysler betaler forskjellen mellom den prisen Cordes betalte og denne referanseprisen, og vips har han rundt 530.000 ekstra. Noen kaller det Cordes’ avskjedshilsen til sin tidligere arbeidsgiver, og regner med at han er ute av huset før IAA åpner om en måneds tid. Andre kaller handelen ”et lovlig kupp, men svært tvilsomt fra et moralsk og etisk standpunkt”. Cordes var også den eneste i toppetasjen som benyttet seg av opsjonen nå. (Tyske Wirtschaftswoche har forresten regnet ut at den samlede opsjonsavtalen for alle de 6000 lederne hadde en verdi den gangen på ca. 260 millioner Euro. Halvparten kan erklæres i dag, hvis de vil. I så fall må Daimlerchrysler betale nesten 60 millioner i kontantutjevning mens ytterligere 70 millioner kan hentes inn i kursgevinster. Ellers har Cordes snakket. Ikke om dette, men om toppstillingen han ikke fikk. ”Absolutt tøv,” sa han. Eller rettere sagt, hans pressetalsmann sa det, fordi Cordes selv er på ferie. Uttalelsen kom som svar på en pressepåstand om at Jürgen Schrempp tidlig i år hadde lovet at Cordes skulle bli hans etterfølger. Nå er det vel tvilsomt om Cordes blir etterfølger til noe som helst der i huset. Denne aksjehandelen smaker i meget stor grad av en ”Takk for turen og kyss meg bak”. Men det løser ikke lederkrisen. Akkurat nå går de heteste tipsene på at styret vil gå for en interim-løsning der hvalross-bart Dieter Zetsche også blir ansvarlig for den kritiske Mercedes-Benz divisjonen en periode, inntil en ny bilmann er hentet. Spekulasjoner om at Volkswagens Wolfgang Bernhard, Zetsches tidligere høyre hånd, blir hentet tilbake til den jobben han egentlig var øremerket for, anses som lite sannsynlig. Politisk vil det være svært vanskelig, og hans nylige opptreden der han fikk alle USA-forhandlerne til å bli bestevenninner med produsenten sin igjen tyder på at han er blitt mer Volkswagen enn Folkevognsjef Pischetsrieder selv. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |