Nå skal tannremmen holde!
Det er deilig å kunne skrive om en virkelig nyhet en gang i blant også. Som nå, når ContiTech kommer med en ny tannrem som tillater inntil 300.000 mellom bytter – uten at ventiler treffer stempeltopper underveis. Tannremmer til å drive kamaksler og eksterne komponenter på en forbrenningsmotor, har en rekke fordeler over kjededrift. Ikke minst lavt støynivå, lav vekt, stabilitet og enkel montering teller blant plussene. Men allikevel ser vi at av de rundt 80 millioner lette forbrenningsmotorer som bygges hvert år, er hele 60 utstyrt med kjetting. I USA er metall-mot-metall nesten enerådende, og i Japan er forholdet omtrent 50:50. Grunnen kan selvfølgelig en rekke av dere som sitter med et motorhavari langt på utsiden av garantiperioden fortelle om. Tannremmen er følsom for dårlig vedlikehold, og når den ryker så ryker den så det virkelig blir ventilsalat. Selvfølgelig bør den byttes i tide – det vet vi alle, men akkurat billig er ikke den operasjonen. Fristelsen til å utsette det til den andre siden av 100.000 km er derfor ganske stor. Nå viser imidlertid tyske ContiTech en ny tannrem og drivhjul-konstruksjon. Teflon, Aramid og så vidt ovale kilehjul er noen av grunnene til at produsenten forteller at nå kan vi se 300.000 mellom hvert rembytte rett i øynene. Og ikke bare det, takket være en fiffig utforming av de hjulene som drar og blir drevet av remmene (svakt ovale, og du finner dem for eksempel i Golf GTI motoren), blir det en mye snillere fordelig av kreftene mot remmen. Hvilket betyr at selv de virkelig kraftige motorene, opp til V10 antydes det, nå kan betjenes av den nye kunststoffremmen. ContiTech forteller at nå er både japanske og koreanske fabrikker meget åpne for den nye løsningen, og selv om man åpenbart konsentrerer seg om tyske kunder i første runde, så viser det seg at de første motorene som kjører langtidsprøver på ContiTechs benker, kommer fra PSA. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |