Spesialer på Vectra
OPC er Opels svar på BMWs MSport og Mercedes’ AMG. Til Frankfurt har de med seg noen heftige utgaver av Vectra. Sist vi møtte en Vectra OPC, var i Essen for snart to år siden. Den gang hadde de stylet opp en Astra sedan og montert en kraftig dieselpakke under panseret. 212 hester og 400 Newtonmeter ga et skyv til 100 på 6,5 sekunder med et snittforbruk på beskjedne 0,6 liter på mila. Den modellen kom aldri lenger enn til konsept-stadiet.
På løpende bånd Begge har en 2,8-liters V6 turbo aluminiumsmotor som yter 255hk og har et maks dreiemoment på 355 Newtonmeter langt nede i kjelleren. Hvis du synes du kjenner igjen dataene, stemmer nok det. De er ganske identiske med de du finner i et annet GM-produkt - nye Saab 9-3 Aero V6 som vi prøvekjørte i Trollhättan i vår.
Over 250-grensen I kjent OPC-tradisjon sitter blå kaliper bak spesialdesignede 18-tommers felger. En annen elegant detalj er trapesformede eksosrør som stikker ut bak – et på hver side. Fronten har store luftinntak og Vectra OPC ”klistres” til bakken av en frontleppe, sideskjørt og diskret hekkspoilere. Interiøret er funksjonelt og sportslig med Recaro stoler, spesielle OPC instrumenter og lær sportsratt. Se nøye og lenge på Vectra OPC, for denne blir et sjeldent syn på norske veier. Frankfurt-utstillingen i midten av september blir første gang bilen vises for publikum. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |