[]
[] [firmabil.no] []

Renault med morsom SUV-vri


Terje Ringen - BilNorge.no



Renault har aldri vært redde for å bruke sitt eget designspråk. I Frankfurt stiller de med sine tanker om hvordan en full-size SUV i fremtiden kan se ut.

De franske produsentene har ikke akkurat vært i fremste linje i det sterkt voksende SUV-markedet. Vi har fortalt at Citroën og Peugeot nå samarbeider med Mitsubishi om en ny modell basert på neste Outlander. Med Egeus viser Renault at de tenker større – mer i retning den kommende Audi Q7.

 

Myke former
Her er kantede linjer - et vanlig kjennetegn hos mange SUVer - totalt fraværende. Egeus har et langt, mykt panser som klatrer over en sterkt buet frontrute til en bobleformet takkonstruksjon med store innslag av glass. Også bakstussen er myk og rund med en todelt, stor bakluke hvor øvre del løftes opp mens nedre del senker seg automatisk for å lette innlastingen av store gjenstander.

Den tradisjonelle grillen er også fraværende, Egeus puster gjennom luftinntak under de store frontlyktene og i den lave frontspoileren. Denne løsningen har de tidligere presentert i konseptbilene Wind og Fluence. Overhengene er minimale både foran og bak, og med sin bakkeklaring på 285mm klarer Egeus en inngangsvinkel på 25 og en utgangsvinkel på 32 grader over hindringer i terrenget.

 

Lekkert interiør
Selv om bilen ser ut til å være stor nok for tre seterader, er Egeus utstyrt med kun fire individuelle, luksuriøse seter. Forsetene kan svinges og senkes med 70mm for enklere inn- og utstigning. Bakdørene er hengslet i bakkant og gjør B-stolpen overflødig. Kabinen er lys og vennlig med store glassflater i taket og lekre fargekombinasjoner. Dørhåndtakene trekkes inn i dørene når de ikke er i bruk og beveger seg noen centimeter utover når en hånd nærmer seg.

Under panseret har Egeus en 250-hesters V6 dieselmotor med partikkelfilter med et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Bilen har 7-trinns automatkasse og et elektronisk styrt 4WD-system som automatisk fordeler kreftene til de hjulene som har best grep.

Konseptbilen har en lengde på 4,70 meter, er 1,92 bred og rager 1,66 meter i høyden. Akselavstanden er 2,90 meter og sporvidden – både foran og bak, 1,64 meter. Eden Weiss dekkene kommer fra Michelin og er ”punkteringsfrie” (PAX) i dimensjon 275-800/R560 på 22-tommers felger. Andre samarbeidspartnere Renault trekker frem er Valeo (lysteknologi), Stabilus (automatiske dørstoppere) og Montupet (aluminiumsfelger).


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: