Renault med morsom SUV-vri
Renault har aldri vært redde for å bruke sitt eget designspråk. I Frankfurt stiller de med sine tanker om hvordan en full-size SUV i fremtiden kan se ut. De franske produsentene har ikke akkurat vært i fremste linje i det sterkt voksende SUV-markedet. Vi har fortalt at Citroën og Peugeot nå samarbeider med Mitsubishi om en ny modell basert på neste Outlander. Med Egeus viser Renault at de tenker større – mer i retning den kommende Audi Q7.
Myke former Den tradisjonelle grillen er også fraværende, Egeus puster gjennom luftinntak under de store frontlyktene og i den lave frontspoileren. Denne løsningen har de tidligere presentert i konseptbilene Wind og Fluence. Overhengene er minimale både foran og bak, og med sin bakkeklaring på 285mm klarer Egeus en inngangsvinkel på 25 og en utgangsvinkel på 32 grader over hindringer i terrenget.
Lekkert interiør Under panseret har Egeus en 250-hesters V6 dieselmotor med partikkelfilter med et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Bilen har 7-trinns automatkasse og et elektronisk styrt 4WD-system som automatisk fordeler kreftene til de hjulene som har best grep. Konseptbilen har en lengde på 4,70 meter, er 1,92 bred og rager 1,66 meter i høyden. Akselavstanden er 2,90 meter og sporvidden – både foran og bak, 1,64 meter. Eden Weiss dekkene kommer fra Michelin og er ”punkteringsfrie” (PAX) i dimensjon 275-800/R560 på 22-tommers felger. Andre samarbeidspartnere Renault trekker frem er Valeo (lysteknologi), Stabilus (automatiske dørstoppere) og Montupet (aluminiumsfelger). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |