[]
[] [firmabil.no] []

Seat skal gjøre kvantesprang


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



Seat skal ha 8 til 10 forhandlere i løpet av de neste to til tre årene. De skal selge fra 500 til 1000 nye Seat i året. Seat har endelig etablert seg i Norge som Norges minste importør. Med bare en ansatt – Petter Solli.

Det ruller 12.346 Seat på norske veier. I år blir det registrert trolig rundt 100 nye biler. Men nå legges planene og det utarbeides en forretingsstrategi for en ny Seat-tid i Norge. Etter at Harald A. Møller sa ”nei takk” til videre distribusjon av Seat (det er hevdet at de tapte 125 millioner kroner på de spanske bilene) – har salget av Seat vært styrt fra Seat (VW) i Sverige.

Mange mente det var ”en umulig løsning” og først nå har ledelsen i Seat innsett at skal man drive i Norge må man være i Norge. Det nytter ikke å fjernstyre Norge som en hvilken som helst ”bananrepublikk”.

At topplederen for Volkswagen og Seat i Sverige nå er nordmannen Birger Skjellvik – betyr at det sitter en person som kan det norske markedet. Skjellvik var tidligere konsernsjef i Møller-gruppen og var mannen som måtte betale for ”den dyrebare erfaringen Møller-gruppen hadde med Seat”. Nå blir trolig Skjellvik styreformann for Seat Norden.

Norges minste importør
Seat er endelig på plass i Norge. Hos Seat-forhandleren på Ski har direktør og Seat-sjef i Norge Petter Solli fått et minikontor. Han har bred erfaring fra bil i Norge og har bl.a. i flere år arbeidet hos Harald A. Møller. Seat kunne knapt fått en mer erfaren person til å drive det norske miniselskapet.

Nå arbeider Solli ut en forretningsplan og vet at Seat ønsker å satse langsiktig.

- Seat har i dag fire norske forhandlere – i Fredrikstad, Stavanger, Kristiansand og på Ski, sier Solli. Mål nummer en blir å utvide antall forhandlere i første rekke med nye i de store byene.

- Så Seat vil ikke selv drive som forhandler i Oslo?
- Det er det ikke tatt stilling til. Hva vi gjør i Oslo og de andre byene er ting vi nå utreder.

- Hadde det ikke vært naturlig at Harald A. Møller A/S blir spurt først?
- Det er mange vi har tenkt å spørre. Vi tror Seat har muligheter i Norge. Etter en treg start i Sverige selges det nå rundt 150 Seat i måneden og etablerte forhandlere ønsker å bli forhandler.

- Vil Møller fortsatt distribuere deler?
- Ja, det er ingen planer om å endre på det. Møller driver også kurs og skole. Jeg ser ingen grunn til at vi skal velge noen annen løsning.

- Blir Seat fortsatt en nisjebil?
- Produktprogrammet er kanskje ikke bare for ”folk flest” – men det er heller ikke slik at alle vil ha bilen ”for folk flest”. Seat har og vil i fremtiden få et spennende modellprogram.

- Men ikke stasjonsvogner!
- Jeg er ikke helt oppdatert, men jeg mener det foreligger planer om en stasjonsvogn om noen år.

- Ei heller varebiler eller pickups?
- Nei, det kjenner jeg ikke til.

- Hva snakker man om volum i Norge?
- Vi bør selge fra 500 til 1000 nye biler i året. Det mener jeg må være realistisk i løpet av noen år. Vi må bygge stein for stein og må starte med forhandlere i de store byene som Oslo, Bergen, Stavanger etc.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: