Alfas vakreste, også takløs
Da Alfa Romeo rullet ut sin praktfulle 8C Competizione på Frankfurt-utstillingen for to år siden, fikk vi klar beskjed om at det også skulle komme en Spider utgave. To år tok det før de viste den. En av de mest omtalte skal-de-eller-skal-de-ikke-bygge-den bilene fra de siste årene er Alfa Romeos utrolig coupé som ble døpt 8C (tradisjonsrik Alfa-betegnelse) Competizione. Om de skal eller ikke skal har vi fremdeles ikke fått noe svar på, men de holder helt klart diskusjonen i gang ved endelig å presentere den åpne utgaven. Ikke på Frankfurtutstillingen (selv om den kommer vel dit også), men på Pebble Beach neste helg. Det er akkurat den samme bilen som vi så i Frankfurt, med Maseratis 4,2-liters motor og bakhjulsdrift. Og spør du meg så er den mye tøffere i lukket utgave. Men det er ikke meg den skal gjøre inntrykk på, det er amerikanerne. Og heldigvis, og selvfølgelig helt tilfeldig, er det Alfa Romeo som er Årets Merke på høyprofil-jålebil-weekenden på Pebble Beach i år. Utrolig god timing foran en planlagt retur til USA i 2007. Derfor blir det også en annen stor, overskrift-produserende Alfa-happening der nå: de tre ekstremt strømlinjeformede BAT-modellene, bygget hos Bertone, er sammen der for første gang på 16 år. Og dessuten har de hentet en G1, den første bilen som het både Alfa og Romeo på en gang, fra Australia. Den eneste av denne typen forresten. Så det blir masse Alfa-smak på den manikyrerte California-plenen ut mot stillehavet. Selv ville jeg heller vært på Dream Cruise i Detroit, en weekend uten Alfa skulle jeg faktisk greie. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |