[]
[] [firmabil.no] []

Ny musikk fra Nissan


Terje Ringen - BilNorge.no



Mens vi forgjeves venter på at produksjonen av Tone skal starte, presenterer Nissan sin nye Note på Frankfurt-utstillingen. I tillegg nærmer Micra C+C seg salgshallene.

Man skal holde tunga rett i munnen for ikke å surre med betegnelsene på Nissans nye kompaktbiler. Note har vært på markedet i Japan en periode, og nå skal den altså entre Europa. Det vil si, den er leveringsklar fra våren 2006 slik at det blir den nye Nissan-organisasjonen som skal håndtere bilen her i landet.

Vi har tidligere møtt den som konseptbil vad navn Tone, men Nissan har nå besluttet å bruke Note-navnet også i Europa. Hvorfor ikke, forresten? En stor skuffelse for norske kvinner som hadde håpt på å kjøpe en bil med navnet sitt på bakluka kanskje?

Note er en femdørs kombikupé med en praktisk, fleksibel innredning. Baksetet er montert på skinner slik at det kan skyves i lengderetningen. I tillegg kan det slås sammen når to personer vil ha med seg maksimalt med bagasje.

Note har en akselavstand på 2,6 meter, lenger enn en Golf. Målgruppen er unge barnefamilier, og de kan velge mellom fire motorer – to 1,5-liters dCi på henholdsvis 68 og 86 hester samt bensinmotorer på 1,4 liter / 88hk og 1,6 liter / 110hk.

 

Snart C+C
Micra C+C får også sin offisielle debut i Frankfurt. Småbilen er senket og strukket sammenlignet med den konvensjonelle utgaven, 110mm lavere og 90mm lenger. Det sammenleggbare glasstaket kjøres opp eller ned automatisk i løpet av 22 sekunder.

I åpen tilstand har Micra C+C et bagasjerom på respektable 225 liter, og når du kjører lukket på regnvåte eller kalde dager er kapasiteten hele 457 liter. Motoralternativene består av de samme bensinmotorene som vi finner i Note – en 1,4-liter og en 1,6-liter.

 

Sprekere Micra
Den nye 1,6-literen finner også veien til Micra som med denne montert får betegnelsen 160SR. Med 110hk og et dreiemoment på 153Nm skal den sprekeste Micra-modellen klare 0 til 100 i løpet 9,8 sekunder.

160SR har også fått mer sportslige kjøreegenskaper gjennom et stivere oppheng og en servostyring som er mer direkte og gir bedre respons. Elektronisk stabilitetskontroll blir standard på denne modellen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: