[]
[] [firmabil.no] []

Privatleasing i sterk vekst


Trygve Bæra - Bil



Privat leasing av personbiler lever i beste velgående. Det har fått fornyet aktualitet grunnet lavt rentenivå og fortsatt høy skatt på firmabiler. Det ligger an til en sensasjonell økning i år.

Artikkel fra Bil nr 7/8-2005

 

Det har vært forholdsvis stille rundt begrepet privatleasing/forbrukerleie/privatleie -- kjært barn har mange navn – de seneste årene. Mange har levd i den tro at privatleasing av bil enten er ”ulovlig” eller ikke er mulig, men det er ikke tilfelle. Denne finansieringsformen har fått fornyet aktualitet grunnet det lave rentenivået og fortsatt høy skatt på firmabiler.

Møller Bilfinans AS har opplevd en nærmest eksplosiv vekst på dette området. Mens de i fjor omsatte ”forbrukerleie”, som de kaller sitt produkt, for 30 millioner (som tilsvarer ca 230 biler), er de oppe i en omsetning på 62 millioner, eller 272 biler, etter bare fire måneder i år. I øyeblikket ligger omsetningstakten på 100 biler i måneden.

Privatleasing er interessant for personer som ønsker seg bort fra firmabil eller som kjører egen bil med godtgjørelse. De vil oppnå de samme fordelene som firmaer får ved leasing, nemlig stor forutsigbarhet i månedlige kostnader, og kunden slipper å ta opp lån på bilen. Privatleie passer best for de som bruker bilen i jobben og er vant til å skifte bil hvert 3-4 år. Årlig kjørelengde bør være minimum 20.000 km, ellers blir kostnaden per km uforholdsmessig høy. Kunden tegner selv forsikring på bilen og bruker oppspart bonus.

 

36 måneders leietid

Leieperioden er 36 måneder (myndighetenes krav for å få fullt fradrag for merverdiavgift). Finansieringsselskapet har eiendomsretten til bilen og står som eier i bilens vognkort. Privatleasing er et leieprodukt, derfor får ikke kunden fradrag for påløpte renter og gebyrer på selvangivelsen.

Kunden må betale moms både på startleien, månedsleien, på etableringsgebyret, termingebyr og på årsavgiften, men utleier får fradrag for momsen på bilen på kjøpstidspunktet. Dette nyter kunden godt av ved at beregningsgrunnlaget for renter og avdrag blir lavere.

Ved privatleie påtar bilforhandleren seg ansvaret for bilens andrehåndsverdi (restverdi), dermed slipper leietager usikkerheten rundt bruktbilprisen, men leietager må være klar over at han betaler en ”forsikringspremie” for dette. Forhandleren vil naturlig nok ha betalt for å påta seg økt risiko.

 

Flere på banen

At det blir en formidabel økning i privatleasing av bil i år, understrekes av at flere aktører kommer på banen. Møller Bilfinans har tilbudt forbrukerleie siden i fjor høst. Toyota Finans Service lanserte sitt produkt, som de kaller ”privatleie”, fra 1. juni. Elcon Finans tilbyr også privatleasing, men de er noe tilbakeholdne med å reklamere for det.

Direktør Helge Holth sier at dette skyldes at produktet har enkelte elementer i seg som kan oppleves som ubehagelige både for kunden og bilforhandleren. For eksempel kan påkost (erstatning for eventuelle skader) etter leasingperioden oppleves som uforståelig og ubehagelig for en privatperson. Dette er lettere å løse når et firma dekker regningen.

Adm. direktør Tore Tajet i Møller Bilfinans understreker at forbrukerleie handler om rendyrket leie, ikke et fordekt avbetalingskjøp. Kunden betaler normalt et forskudd på ti prosent av bilens pris, og det er ikke mulig å overta bilen selv etter at leieperioden er over. Tajet sier til Bil at det er biler hvor prisen består av en relativt liten avgiftsandel, og tilsvarende større mva.-andel, som er gunstigst å leie på denne måten. Dette dreier seg om helt vanlige utgaver av Passat, Golf og Octavia, gjerne med TDI-motor. Biler med høy avgiftsandel, som for eksempel VW Touareg, lønner seg ikke å lease, sier Tajet.

Adm. direktør Jan Traaseth hos Toyota Finans sier til Bil at med en rente på ca 4 prosent er verdien av rentefradraget lav, og privatleie er derfor bare marginalt dyrere enn lånefinansiering – forutsatt samme bilpris, rentebetingelser og andrehåndsverdi.

I andre land er privatleasing/leie svært vanlig. Eksempelvis selges nå ca 25 prosent av alle nye Toyota personbiler i Tyskland på privatleasing, mens prosentandelen i USA er ca 15 prosent. Faktisk har privatleasing høyere andel enn leasing til bedrifter og næringsdrivende i de nevnte landene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: