Leaseplan: Mest å spare på dyre biler
- Jo høyere prisen er på en ny bil, desto mindre taper eieren prosentmessig ved salg. Årlige kostnader bidrar også til at man kan spare titusener av kroner ved å investere i en litt dyrere modell. Det sier avdelingssjef Marius Paus (bildet) i leasingbilselskapet Leaseplan. Paus tror at mange bileiere kun lar seg lokke av utsalgsprisen på nye biler: - Mange er mest opptatt av kjøpsprisen og høy rabatt. Men et slikt fokus er ofte villedende og kan koste eieren mer enn det smaker. Det er årlige kostnader som årsavgift, service og vedlikehold, vask, smårekvisita og drivstoff, i tillegg til verditap, som avgjør hvor mye bilen egentlig har kostet når man en dag selger den, sier avdelingssjefen.
Velg populære modeller - Styr unna utgående modeller som selges til en gunstig pris. Disse har som regel mye tilleggsutstyr for å virke attraktive. Men de oppfattes ofte som gamle og faller raskt i verdi. Biler som selger godt i nybilmarkedet, har derimot en tendens til å holde seg godt i pris som bruktbiler, sier Paus. Drivstofftype er også avgjørende for hvor mye bilen kommer til å koste. Tidligere ble dieselbiler ofte uglesett på grunn av dårlig akselerasjon og mye eksos. - Nye dieselbiler har imidlertid ofte bedre akselerasjon enn bensinbiler, og oppfyller nøyaktig samme miljøkrav. I tillegg er bruktbilprisen gjerne høyere på nye dieselbiler enn på bensinbiler. Dette er spesielt tilfelle for stasjonsvogner, sier Paus.
Spør bruktbilhandleren – Det er ingen som har så god kjennskap til kommende og avtakende trender i bruktbilmarkedet, som forhandleren selv. Etter å ha sjekket og prøvekjørt en liste over nye biler du kan være interessert i å kjøpe, bør man be forhandleren om å rangere modellene som kommende bruktbiler med tanke på pris, tilråder Fiskvik. - Da bør du føle deg sikrere på at du vil gjøre et godt kjøp. Ifølge Leaseplan viser følgende prissammenligning at biler med høy nysalgspris kan være rimeligere å eie enn modeller med lavere nysalgspris i løpet av en fireårsperiode. Eksempelet forutsetter at bilene kjører 20 000 kilometer årlig: VW Passat 1,9 TDI 130hk Exclusive, firehjulstrekk, stasjonsvogn: Listepris kr. 392.410, årlige kostnader kr. 82.097. VW Passat 2,0 FSI 150hk 4 Comfortline, firehjulstrekk, sedan: Listepris kr. 369.300, årlige kostnader kr. 88.342. - I løpet av en fireårsperiode har eieren av stasjonsvogna spart inn differansen på nysalgsprisen ved å betale mindre i årlige kostnader, sier Marius Paus i Leaseplan. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |