Dyrere å ha bilen på verksted
Det blir dyrere å ha bilen på verkstedet. Mens enkelte verksteder i Oslo-områder i dag har en timepris på 1000 kroner + moms – regner eksperter med at innen fem år må bileiere regne med en pris på opp til 2500 kroner timen. Og det er bilen du har som bestemmer hvor dyrt det er å ha bilen på verkstedet. Synes du det er dyrt å ha bilen på verksted i dag – så skal du vite at prisene kommer til å øke kraftig de neste årene. Og det blir større forskjell enn i dag på prisene mellom forskjellige bilmodeller. Det blir særlig dyrt å ha eksklusive biler på verkstedet. Rapporter publisert i England sier at innen fem år må bileiere regne med timepriser på opp mot 2500 kroner i timen. Årsaken til at prisene vil øke kraftig er de krav som bilprodusenter i dag stiller til merkeforhandlere. Det kreves masse kostbart utstyr og ikke minst opplæring av mekanikere. Mange forhandlere snakker om en ”kostnadseksplosjon” og det er produsentene som setter kravene. Ved å sette strenge krav til bruk av spesialutstyr vil ikke-merke verksteder ikke kunne utføre arbeide på bilene.
Møller bekrefter Direktør Erik Staavi leder Oslo-forhandlerne til Harald A. Møller. Det er Norges største forhandler og Staavi innrømmer at det kommer prisøkning på verkstedtjenester. - Timeprisen vil måtte øke – men hvor mye kan jeg ikke si i dag, sier han. Vi merker at det må gjøres tunge investeringer i utstyr og ikke minst mer opplæring av våre ansatte. Dette må vi ha betalt for, og det vil kundene merke. I dag har vi sterkt varierte timepriser og øverste pris for de mest kompliserte jobbene ligger på rundt 1000 kroner timen. Men de fleste jobbene som gjøres på en bil i dag bygger på fastpris.
Forhandlere på små steder gir opp Mange merkeforhandlere klager over de tunge investeringer som kreves av produsent og importør. Forklaringen er ofte at bare ved å ha det rette utstyret, kan man fortsette som merkeforhandler. Det vil i praksis gjøre at ikke-merkeverkesteder ikke kan utføre arbeide på bilene. Men mye av utstyret som forhandlere blir pålagt å anskaffe brukes lite. En forhandler sier at nesten hver gang det kommer en ny modell, må han kjøpe mer dyrt spesialutstyr og ansatte må på kurs. - Og så selger vi kanskje bare noen få biler – og da er det dårlig lønnsomhet å sitte med kostbart spesialutstyr og spesialutdannede ansatte, sier forhandleren. Ledelsen i BMW Norge innrømmer at det i dag nesten ikke er mulig å starte opp som ny merkeforhandler på et mindre sted. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |