NM i bilsalg: |
Knut Moberg d.e. - BilNorge.no |
Forhandlertur til Kina med ektefeller med ”lite bil og mye opplevelser” er innledningen på høstjakta for begge merkene. Mens Toyota tar en liten sveip innom Kina på reisen til Japan, kan forhandlere av Audi, Skoda og VW få bli igjen i Kina etter fellesopplegget for egen regning. Og det vil mange gjøre. Trøsten må være at de to gruppene ikke er i Kina samtidig.
På hjemmebane er markedsplanene for høsten trimmet og forhandlerorganisasjonen kampklare. Begge importører hevder de har ”kontroll over bruktbilsituasjonen” og forhandlere sier at de nå for første gang på svært lenge tjener penger på brukt.
Toyota vil bli nummer 1
Alle i Toyota-kjenner målet for 2005. ”Vi skal beholde nummer-en-posisjonen”. Kampviljen er stor og Toyota er kjent for å fighte.
Adm. direktør Tor I. Berge er ikke bare en umulig mann å slå på golfbanen – men han elsker å lede en organisasjon som ikke forsvarer sin posisjon ved å bli i skyttergravene – men ved å møte ”motstanderne på banen”. Han sier da også klart i fra at Toyota satser hardt på å beholde sin nummer 1 posisjon i Norge.
- Vi har store planer for Corolla og Avensis, sier Berge. Det kommer ingen helt nye modeller, men jeg har stor tro på Avensis med den nye dieselmotoren. De som ikke har prøvet den motoren vet ikke hva de har gått glipp av.
- Av nyheter denne høsten er det bare introduksjonen av HiLux og Aygo. Ingen av modellene vil gi oss særlig drahjelp på volum i år.
- Det er klart at Volkswagen blir sterke med sin nye Passat stasjonsvogn. Men de skal merke at vi er der. Vi skal gi VW kamp helt fram til årsskifte.
- Og neste år kommer vi med modeller som vil gi oss ytterligere fremgang. Ny Yaris og ny RAV4. Ikke spør om når det kommer ny HiAce varebil. Den kommer når den kommer!
Møller har nådd noen grenser
Det er løftet stemning i Møller-organisasjonen. Adm. direktør Erik Andresen er særlig fornøyd med utviklingen for Skoda og Audi.
- 5,9 prosent markedsandel for Audi er historisk toppnotering, sier Andresen. Og husk det dreier seg ofte om dyrere biler. Men jeg innser at vi er i nærheten av en grense med nesten 6 prosent markedsandel for Audi. Så veldig mye større tror jeg ikke vi kan bli. Men det er utrolig hva et solid forhandlerapparat kan få ut av kanskje det beste modellprogrammet i klassen.
- Skoda er i rute og det blir fullt trøkk denne høsten med særlig vekt på Octavia stasjonsvogn. Det er en bil jeg tror stort på. Og Skoda er i ferd med å komme inn på bilsalgets ti-på-topp foran merker som Nissan, Honda, Mazda, Mitsubishi og mange andre. Hvem hadde drømt om det for ti år siden?
- VWs planer var og er 14 prosent markedsandel i år. Vi trodde på 13 prosent i første halvår og 15 i annen. Det ble 12,4 i første og årsaken er nok at vi ikke greide å holde full fart på utgående modell av Polo og Passat. Da de nye ble kjent – var det tyngre å selge de gamle. Men nå er lagrene nesten tomme og vi kommer i september med nye Passat stasjonsvogn. Jeg mener vi får nok biler. Vi starter kundebestillingene 22. august. I første kvartal maktet ikke fabrikken å levere oss nok Touran og vi har enda ikke fått full effekt av Golf Plus. I høst kommer Jetta – men det blir neppe de store volumene. Men vårt mål om 14 prosent står fast.
- Varebiler er en suksesshistorie. Vi har økt med 60 prosent og har økt markedsandelen fra 16,2 til 23,6 prosent. Transporter er i dag omtrent like stor som HiAce. Tidligere har HiAce vært dobbelt så stor som Transporter. Vi nærmer oss andel på 25 prosent på varebiler. Jeg tror faktisk at dette kan økes ytterligere ikke minst når vi neste år får en ny LT. På varebiler skal vi satse enda tyngre.
SE OGSÅ: FAKTA