Skoda vil klore seg til norsktoppen
Utrolige Skoda utfordrer norsktoppen i norsk bilsalg. De vil slutte å leke med de små – og vil etablere seg fast som en av Norges ti mest solgte bilmerker. De mener alt vil skje i år. Skoda er en eneste stor suksesshistorie i Norge. Etter at VW-fabrikken overtok i 1991, har salget eksplodert. Det ble enklere forhold da direktør Helge Sandvik fikk de første syv Skoda til Norge, etter at Møller-gruppen hadde overtatt importen fra Skoda ligger nå som nummer 11 blant norske bilmerker. Tro det eller ei – men de er i år større enn Renault, Hyundai, Nissan, Honda, Mazda og Mitsubishi. De ligger bare 40 biler bak Suzuki, og Octavia er nummer fire på dieseltoppen (etter Passat, Touran og Corolla). Skoda Octavia med firehjulstrekk er Norges nest mest solgte personbil-4-hjulstrekker etter Volvo V70. Og Skoda vil bli enda større. Da merkets 100-års fødselsdag ble markert, ble det lagt fram klare mål for vekst de neste årene: • I år skal Skoda selge 3520 biler. Det er en økning på 11 prosent i forhold til i fjor, og Skoda har økt salget med hele 46 prosent siden 2002. • I 2006 og 2007 kommer det flere nye modeller, og disse vil gi full uttelling i 2007. Da skal Skoda i Norge selge 4100 nye biler, og etablere seg på en markedsandel på 4 prosent. Skoda vil trolig både lansere en SUV og ny Octavia. Den nye Roomster (bildet) lanseres på bilutstillingen i Geneve neste år, og kommer til Norge i desember 2006. Møller-gruppen står bak 50 prosent av Skodas detaljsalg i Norge. Nå etableres fire nye forhandlere (Stavanger, Haugesund, Bodø og Sandefjord), og de fleste skjer i Møller-regi. Kjøpes av velutdannede Undersøkelser viser at de som velger Skoda ofte er velutdannende personer med stor interesse for kultur og samfunn. De velger bilmerke etter nøye å ha undersøkt det meste, og de er meget aktive på internett. Mange har akademisk bakgrunn – men få har betegnelsen ”finansjapper”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |