[]
[] [firmabil.no] []

Ikke akkurat E-type


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Da Jaguar kom med sin E-Type til Geneve i 1961, var den en sensasjon. Like radikal, like oppsiktsvekkende, like lekker som Citroën DS hadde vært 6 år tidligere. Den nye XK Coupé er ikke akkurat det.

Vi har jo hatt nesten et år på å venne oss til den. Den nye sportsvognen derfra, som kommer i produksjonsutgave til Frankfurt, er nesten klin lik ALC-konseptet vi så i Detroit. Bare detaljer skiller de to, støtfangere, ryggelys, og selvfølgelig er hjulene blitt spedere. Kjipt!

Innvendig har det heller ikke skjedd mye, men i forhold til forgjengeren er det selvfølgelig store endringer. Bredere sporvidde, lenger akselavstand og høyere taklinje skal for eksempel gi bedre plass. Den bakerste toeren i 2+2 er blitt større, benplass og skulderplass er forbedret, men det ene tallet som blir oppgitt er ikke mye imponerende. På tross av dypere seter ”for å gi en ekte cockpitfølelse” og høyere tak, er takhøyden inni bare 2 centimeter større.

 

Lettvekter
Teknisk er det hele imidlertid ganske interessant. Aluminiums monocoque som på XJ gir en struktur som hevdes å være mer enn 30% stivere enn forgjengeren, hvilket burde kunne merkes på kjøre- og styre-egenskapene. Og vekten er fremdeles nede på 1595 kg – halvannet tonn for to pluss to er faktisk slik at man må skrive ”bare” i våre dager. Det er ikke så lenge siden en slik bil ikke burde veie noe særlig over 1000 kg.

Bilen er selvfølgelig full av elektroniske dingser man kan kjøpe fra hyllene hos de fleste underleverandører nå: nøkkelfri betjening, automatkassen kan betjene deg i flere modi, enten med manualer eller med en gearstang – og dette er viktig – som ”for første gang beveger seg i en L-kulisse og ikke en J”!

 

Først V8
Motoren vil i første omgang være 4,2-liters V8-utgaven, nå med 298 hk og 411 Nm. Toppfarten er av en eller annen grunn begrenset til 250 km/t mens vi blir lovet fra nå til hundre på 6,2 sekunder.

Bremsesystemet er nytt hele veien rundt, fire kanals ABS og solide innslag av både EBD og HBA. Dessuten kan du selvfølgelig få både TPMS, ACC og TRAC DSC. Dessuten bruker bilen en bearbeidet utgave av Servotronic 2 som debuterte på XJ.

Nytt er også PDB’en. (OK da: Pedestrian Deployable Bonnet). En konstruksjon som gjør at hver gang (!) du kjører på en fotgjenger, så spretter panseret opp i bakre kant. Dermed blir du (fotgjengeren) løftet opp og fjerner deg fra motor og andre harde komponenter, slik at skaderisikoen faktisk blir mindre.

 

Flest cab'er
70 prosent av alle Jaguars kunder i dette segmentet velger en cabriolet. Så 70 prosent av dere må vente til etter Detroit-utstillingen for å få et glimt av deres. Og de av dere som gjerne vil ha noe som går som en Aston Martin, siden den allikevel likner såpass på en slik, må vente enda litt til, før R-utgaven er her.

Men den er nok verd å vente på. For det første ser den litt tøff ut, for det andre burde den gå greit: mer enn 400 hester fra en kompressormatet motor antyder V8 Vantage-takter.

Gå til Jaguar Norge, de selger begge. Og siden det ser ut som de greier å pushe 12 Aston Martiner i år, burde de kunne greie 50 slike Jaguarer - for det må jo bli en prisforskjell..


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: