[]
[] [firmabil.no] []

Ny, større Yaris


Terje Ringen - BilNorge.no



Toyota lanserer andre generasjon Yaris på IAA-utstillingen. Bilen har vokst i alle retninger og er ikke lenger minstemann i familien.

OPPDATERT MED NYE BILDER 14/9-2005.

Som vi har fortalt tidligere skal en ny Yaris skape rom for Aygo, småbilen som produseres i Tsjekkia i samarbeid mellom Peugeot, Citroën og Toyota. Dagens Yaris har vært på markedet siden 1999 og er bestselgeren blant småbilene i Norge. Den er også en bestselger på andre markeder og er siden 1999 produsert i et antall av 1,2 millioner.

 

Fransk-japaner
Etterfølgeren skal som dagens modell produseres ved Toyotas anlegg i Valenciennes i Frankrike hvor den årlige kapasiteten er økt til 270.000 biler. Den skal kun selges som kombikupé, så tilhengere av Yaris Verso må finne et annet alternativ neste gang de skal bytte bil.

Neste Yaris blir mer voksen enn dagens modell. Lengden har økt med 110mm, men en strukket akselavstand på 90mm gjør at den fortsatt har ”et hjul i hvert hjørne”. Dashbord og frontrute er flyttet fremover, bredden er økt med 35mm og høyden med 30mm – noe som sørger for mer plass og komfort for de ombordværende.

 

Fleksibel
Størst økning har modellen i avdelingen for bagasje. 205 liter i dagens modell har blitt til 272 liter i morgendagens Ved å skyve baksetet forover kan denne økes til 363 liter, og folder du baksetene sammen har du et rom på hele 737 liter (opp til kanten av forseteryggene). ”Yaris modular seating” gir fleksibilitet mens ”Toyota Easy Flat” sørger for at setene foldes flatt uten fjerning av nakkestøtte.

Toyota skryter av nye audioanlegg med MP3- og WMA-klar CD-spiller. 4 eller 6 høyttalere er standard avhengig av utstyrsnivå. Yaris har fått skryt for mange smarte oppbevaringsrom, og det er ikke færre i den nye som påstås å ha 30% mer stueplass i kupeen.

 

Kollisjonssikker
ABS med elektronisk bremsekraftfordeling og –assistanse er standard. Foran sitter ventilerte bremseskiver på 258mm mens tromlene bak har en diameter på 278mm. Sju kollisjonsputer, deriblant segmentets første knepute, er standard og Toyota sikter mot 5 stjerner hos EuroNCAP.

Nye Yaris leveres med tre alternative motorer, to av dem velkjente mens 1,0-literen er ny og hentet fra Aygo. Her ser du spesifikasjonene, men prisene må vi vente noen uker til på.

 

1.0 3L VVT-i

1.3 4L VVT-i

1.4 4L D-4D

Maks ytelse (kW/DIN hk@opm)

51/69@6000

64/87@6000

66/90@3600

Maks. dreiemoment (Nm@opm)

93@3600

121@4200

190@1800-3000

Toppfart (km/t)

155

170

175

0-100 km/t (s)

15.7

11.5

10.7

0-400 m (s)

19.6

18.2

17.8

Forbruk kombinert (l/100km)

5.4 (M-MT: 5.3)

6.0 (M-MT: 5.8)

4.5

CO2 utslipp kombinert (g/km)

127 (M-MT: 125)

141 (M-MT: 136)

119

 

Alle motorene leveres standard med femtrinns gearkasse, men kan alternativt leveres med Toyota Multi-mode Manual Transmission (M-MT), med automatisk kopling og valg mellom automatisk eller manuell funksjon.

Yaris vil komme i tre utstyrsgrader, alle med høyt utstyrsnivå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: