[]
[] [firmabil.no] []

”Gi den mannen en sigar”


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Dette var kommentaren til Financial Times etter at Bernd Pischetsrieder hadde vært i London for å orientere finansfolk om konsernets situasjon. Han sa mer enn det som var lurt, forteller avisen.

De fleste budskapene var greie. For eksempel at det er umulig å sende biler fra Europa til USA og tjene penger på det, når forholdet mellom valutaene er slik som det er nå. Altså nok et argument for å senke kostnadene i Europa. ”Dersom vi ikke kan selge vår Passat med fortjeneste i USA, betyr det i realiteten at vi ikke lenger kan produsere i Europa” sa han, og fyrer dermed opp under konfliktene med fagforeningene igjen. Som kjent eksisterer det akkurat nå en våpenhvile der VW garanterer for jobbene i Tyskland frem til 2011 der motytelsen er lønnsstopp frem til 2007.

Han fortalte også at programmet som skal lede til en innsparing på to milliarder Euro hvert år, må akselereres. Man har ikke råd til å vente helt til den opprinnelige deadline i 2011. 

Hva han ikke sa, men som stadig flere nøytrale observatører er ganske enige om er at selskapet har mistet kontakten med det amerikanske publikum fullstendig. At de fortsatt vil tape 2 milliarder Euro der årlig frem til 2008 (Morgan Stanleys anslag) er ikke bare valutaens skyld. En like god forklaring er at kundene ikke vil ha de bilene som blir tilbudt.

Han måtte også innrømme at gruppen som mistenkes for sex&korrupsjonsinnsatsen i gruppen vokser seg stadig større. Nå er det rundt 60 personer som er undersøkelse og stedene man stadig finner nye dokumenter er såpass spredt som India, Angola og Tsjekkia.

Men så kommer vi til ”stopp munnen på den mannen der da” innslaget. I følge Financial Times skal han ha sittet og sagt at å kjøpe Audier bare er å kaste penga ut av vinduet. Han inkluderte for sikkerhets skyld også BMW og Mercedes i akkurat den karakteristikken.

Det er ikke lenge siden den amerikanske VW-sjefen fortalte amerikanske journalister det alle visste, og sa om et bestemt VW-produkt at det var ”crap”. Han måtte gå omtrent på dagen.

Det skjer nok ikke med Pischetsrieder, men propagandaavdelingen hans fikk det travelt etterpå. ”Uttalelsen kom i forbindelse med at alle var enige om at man kan få akkurat det samme transportarbeidet utført av atskillig billigere modeller med mindre energiforbruk” var visst egentlig temaet hans, men alle vet jo at noen kjøper biler med annen begrunnelse enn bare å komme fra A til B. Med andre ord, det må finnes ”Jeg-vil-han-den-fordi-­jeg-vil-ha-den-biler”, og det er der Audi og de andre kommer inn.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: