Økte vogntoglengder
I dette nummeret av YrkesBil kan du lese at veidirektøren vil fremme et forslag om å øke totallengden på vogntog i Norge fra 18,75 meter til 19,50 meter. Årsaken er at transport av standardcontainere med en lengde på 7,82 meter skaper problemer på en del veistrekninger i Norge. Med en vogntogkombinasjon med bil og slepvogn innenfor en totallengde på 18,75 meter blir lysåpningen mellom bil og henger for liten. Forslaget innebærer ikke lengre lastelengde – bare lengre totallengde. Med jevne mellomrom dukker diskusjonen om 25,25 meter lange vogntog opp, ikke bare i Norge, men også ute i Europa. Årsaken er at det europeiske veinettet er i ferd med å tettes igjen av all trafikken, både personbiler og vogntog. I dag er det bare Sverige og Finland som har denne vogntoglengden, mens det i transportlandet Nederland går flere hundre slike vogntog i testing på offentlig vei. Nå ser det ut til at flere land melder sin interesse for dette konseptet. I Tyskland har interesseorganisasjoner tonet flagg og sier at landet trenger lengre kjøretøykombinasjoner for å komme de trafikale problemene til livs. Og i Storbritannia skal det gjennomføres test på bane av et vogntog med totallengde på 33,5 meter og totalvekt 84 tonn! Men jeg skal her konsentrere meg om 25,25 meter og 60 tonn. Vegdirektoratet har flere ganger fremmet forslag om å øke totallengden til 25,25 meter, men så langt har Samferdselsdepartementet vendt tommelen ned. Trolig har diverse pressgrupper nådd fram med sitt budskap, sist gang samferdselsminister Torild Skogsholm sa nei var en av begrunnelsene hennes at veinettet ikke ville tåle økte aksellaster! Men 60 tonn fordelt på åtte eller ni aksler gir faktisk lavere aksellast enn tilfelle er i dag med 50 tonn fordelt på 6 aksler. Med en vogntoglengde på 25,25 meter klarer man seg med to vogntog i stedet for tre som i dag. Dermed bør det, i hvert fall teoretisk, bli bedre plass på veinettet. Men Norge har så mye dårlig vei, tenker du kanskje? Ja, det stemmer jo, men det har aldri vært snakk om å tillate 25,25 på hele det norske veinettet, kun på deler av stamveinettet der dette er mulig. Og det er selvsagt mulig å kjøre med denne lengden på strekninger som for eksempel Svinesund – Oslo, Oslo – Trondheim og lignende. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |