Kina-biler kommer |
Knut Moberg d.e. - BilNorge.no |
Det er bare å akseptere at Kina blir et stort billand. Ikke blir det bare produksjon av utenlandske biler i landet – kineserne har også produksjon av egne merker. Og nå starter eksport til Europa. Importører kjemper om avtaler, for mange tror at biler fra Kina virkelig kan bli interessante.
Mange smilte da de første japanske bilene kom til Norge – og enda flere smilte av biler fra Korea. Men nå smiler ingen lengre, og det neste kan bli biler fra Kina. Derfor er det interessant at man på IAA i Frankfurt kan se hele tre merker som alle har produkter klare for eksport.
• Landwind er allerede i salg i flere land i Europa. Det er et firma i Nederland som står bak distribusjonene, og en rekke Opel-forhandlere i Tyskland har vist stor interesse for bilene. De starter salget i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt. Landwind produserer i dag en SUV, og i Frankfurt viser de også en minivan. Landwind produseres av Jiangling Motors, som også er partner med Ford.
• Geely Motors viser fem forskjellige modeller. Det er alt fra små sedaner til sportsbil (Dragon) og hatchback. Geely har ikke detaljene klare for distribusjon i Europa, men et stort firma i Spania sier de alt har blitt agent for enkelte land.
• EuroMotors viser en stor sedan. Bilen heter Zhonghua, og EuroMotors har i Kina et tett samarbeid med BMW.
Lavpris
Som andre produkter fra Kina, er det pris som er det mest attraktive med Kina-bilene. Kina har en klar prisfordel, og priser seg klart under nivået for biler produsert i Europa, Japan og Korea. Kineserne er aktive, og ønsker distributører som kan selge volum.
Flere norske firmaer har vist interesse for bilene fra Kina. Størst interesse har det vært for Landwind, som har sin organisasjon klar i Nederland og Tyskland. De første bilene kom til Europa for noen uker siden, og er allerede godkjent for EU.
På IAA i Frankfurt vil mange norske bilbransjeledere stifte sitt første bekjentskap med bilene fra Kina. Når Harald A. Møller i september tar med seg alle forhandlere til Kina (280 personer), skal de ikke se en eneste bilfabrikk eller bilmodell. Turen er helt bilfri – og det til et land der VW i mange år var det største merket. Men det siste halvåret har biler fra GM vært mest solgt i Kina.
Toyota-forhandlere fra Norge skal også til Kina ”på vei hjem fra Japan”. De skal også slippe å se bilfabrikker eller bilmodeller under oppholdet i Kina.