Litt dyrere med diesel
Mitsubishi har solgt forbløffende bra av sin Grandis på tross av at den har manglet dieselmotor, noe de langt fleste kunder av store flerbruksbiler foretrekker. En 2,4-liters bensinmotor med 165hk er ingen ideell motor for norske avgifter. Men nå kommer alternativet for de som foretrekker diesel. Vi rakk så vidt å kjøre Mitsubishi Grandis med dieselmotor før ferien, noe du kan lese mer om i september-utgaven av Bil og på DENNE LINKEN. Nå er endelig prisene klare. Det er en 2,0-liters motor fra Volkswagen Mitsubishi benytter i Grandis. Av denne hentes det ut 136hk og et dreiemoment på 310 Newtonmeter ved 1750 omdreininger. Grandis DI-D kan kun leveres i kombinasjon med 6-trinns manuell gearkasse - i alle fall foreløpig. På tross av at utgavene med dieselmotor får vesentlig lavere avgifter enn bensinutgavene, må du ut med ca 10.000 kroner ekstra for en personbil med dieselmotor og 15.000 mer for en varebil. Adm. direktør Bernt G. Jessen i MMC Norge forklarer: ”Ved lanseringen av bensinvariantene la vi på plass en ”diesel strategi” og innså vi at vi måtte ha en aggressiv prisstrategi for å selge et anstendig volum. Bensinvariantene ble svært konkurransedyktige idet vi skulle inn i et segment der 80% av salget var dieselmotorer”. Når Grandis diesel nå introduseres, har importøren valgt å ikke øke introduksjonsprisene på bensinvariantene. Prisene for Grandis DI-D er som følger:
Du skal neppe kjøre langt for å spare inn de 10.000 du betaler ekstra for dieselmotor. Med stor sannsynlighet har du også et mer attraktivt innbytteobjekt når du har kjørt din Grandis DI-D i 3-4 år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |